Werkgelegenheid, economische groei en welvaart: de toegevoegde waarde van de anderhalf miljoen ondernemers in Nederland is enorm. Tijdens de Dag van de Ondernemer staan zij even extra in het zonnetje. VodafoneZiggo-directeuren Joost Wijermars en Martijn van Lieshout vertellen hoe zij tegen ondernemerschap aankijken.

Ze hebben flink wat raakvlakken met het ondernemerschap. Sterker nog: ze wáren ooit allebei zelf ondernemer. Joost Wijermars is nu Director B2B Products, en daarmee verantwoordelijk voor het optimaal functioneren van producten van VodafoneZiggo. Martijn van Lieshout is Director B2B Marketing. Hij houdt zich bezig met de positionering van het bedrijf en zorgt dat zakelijke klanten VodafoneZiggo goed weten te vinden.

Dealen met onzekerheid
"Mkb-ondernemers zijn creatief, dragen risico's en zoeken de randjes op", vertelt Joost. "Ik heb daar veel ontzag voor. Ze zorgen dat de economie draait en zijn continu bezig het beste uit zichzelf te halen. Zeker in deze onzekere tijden komt die mentaliteit bovendrijven. Ze moeten zich aanpassen aan de situatie. Voor sommigen is dit de beste periode ooit, voor anderen het tegenovergestelde. Met beide situaties moeten ze zien te dealen, dat is bepaald niet makkelijk."

Ondernemerschap vieren
Martijn vindt dat de Dag van de Ondernemer door de corona-crisis dit jaar extra belangrijk is. "Ondernemers zijn bereid een stukje van zichzelf in te leveren om hun doel te behalen. Dat vind ik ontzettend mooi om te zien, daar krijg ik veel energie van. De Dag van de Ondernemer is een moment waarop deze mensen terecht het podium krijgen en we samen het ondernemerschap vieren. Of ze de eindjes aan elkaar moeten knopen of juist floreren: ze gaan altijd door. En daarmee zijn ze een voorbeeld voor anderen."

JoostWijermans

Wereldwijd netwerk
Aan VodafoneZiggo de taak om ervoor te zorgen dat mkb-ondernemers zich geen zorgen hoeven te maken om hun telecom en IT oplossingen, en hun flexibiliteit continu behouden. Wil iemand zo snel mogelijk opschalen van tien naar tweehonderd medewerkers? Wordt geregeld. Overschakelen naar werken in de cloud? Geen probleem. Bij deze én andere vragen biedt VodafoneZiggo ondersteuning. Bovendien heeft ook de klantenkring van VodafoneZiggo toegevoegde waarde "Onze klanten zitten over de hele wereld", legt Joost uit. "Het is voor ondernemers interessant om te weten wat wereldwijde trends zijn en hoe anderen succesvol zijn. Wij gebruiken die inzichten zelf ook bij de ontwikkeling van onze producten en diensten."

Focus op kwaliteit
Joost vindt dat VodafoneZiggo er vooral voor moet zorgen dat ondernemers 'gewoon' hun werk kunnen doen. "Een bakker hoort zich niet met randzaken bezig te houden. Die moet zich kunnen focussen op waar hij waarde toevoegt: mooie producten bakken en die verkopen. Niet op hoe hij het best in de cloud kan werken. Wij willen de partij zijn die hem hierin ontzorgt. Door het beste antwoord op zijn vraag te bieden en door hem te helpen succesvol te ondernemen."

martijn van Lieshout

Klaar voor de toekomst
Wil je nu én in de toekomst succesvol zijn, dan kan het slim zijn om eens naar andere ondernemers te kijken. Hoe werken zij en wat typeert hun aanpak? "Dat hebben wij voor onze klanten uitgezocht", vertelt Martijn. "In ons Future Ready Rapport zijn we tot een checklist gekomen, waarin je precies kunt zien op welke punten je extra aandacht zou moeten besteden, om klaar te zijn voor elke toekomst. Een tipje van de sluier: een duidelijke langetermijnstrategie met een duidelijk beeld over digitalisering voor een ondernemer onmisbaar. Laat je niet volledig opslokken door de waan van de dag."