Verhalen
Plannen tegen de plasticplaag

Plannen tegen de plasticplaag

VodafoneZiggo staat vierkant achter circulair ondernemen

"Als je nu nog niet circulair onderneemt, dan maak je winst ten koste van de toekomst." Met die boodschap gooide presentator Harm Edens de knuppel in het hoenderhok bij VodafoneZiggo, tijdens een 'Stop met plastic'-workshop, georganiseerd door de afdeling Maatschappelijke Waarde.

Harm, bekend van het satirische tv-programma 'Dit was het nieuws', was uitgenodigd voor de bijeenkomst vanwege zijn werk als 'anti-plastic-ambassadeur' voor de tv-zender National Geographic.

Circulaire economie
De presentator toonde zich een uitgesproken voorstander van de circulaire economie, waarin zoveel mogelijk gerecycled wordt. Hij vertelde uitgebreid over de noodzaak om beter voor het klimaat te zorgen en liet sprekende voorbeelden zien van duurzaam ondernemerschap, zoals een boerderij die volledig op zonne-energie draait en kleding die 100% uit hergebruikte stoffen bestaat. “VodafoneZiggo doet al veel, maar kan altijd beter”, aldus Harm.

Tweede leven
"Ook VodafoneZiggo juicht circulair ondernemen toe", zegt Marloes Vierkant van Maatschappelijke Waarde, die namens VodafoneZiggo Harm uitnodigde. "Grondstoffen recyclen, producten langer gebruiken of een tweede leven geven, staan scherp op ons netvlies. VodafoneZiggo wil bijdragen aan de overgang naar een kringloopeconomie. Daarom kwam deze workshop als geroepen."

Ajax-shirts van herbruikt plastic
De aanwezige collega's gingen in groepen uiteen om ideeën te bedenken die de 'plasticberg' verkleinen. Uit deze brainstorms kwamen uiteenlopende plannen, bijvoorbeeld: Ajax-shirts fabriceren van plastic, korting geven in de kantine bij het gebruik van een eigen beker, monteurs hun gebruikte plastic weer mee laten nemen (in plaats van achterlaten bij de klant).

Beter communiceren
"De komende tijd gaan we onderzoeken welke ideeën we kunnen uitvoeren", zegt Marloes. Het is goed om te weten dat wij een aantal ideeën die zijn genoemd, nú al doen. We moeten we hier dus beter over communiceren. Op het gebied van circulariteit hebben we een grote impact door de producten die we bij onze klanten neerzetten."

'Stuur je gebruikte producten terug'
VodafoneZiggo motiveert klanten om verouderde of niet-werkende apparaten in te leveren. Ziggo-klanten krijgen een doos, waarin ze de oude apparatuur kosteloos kunnen terugsturen. Gemiddeld worden 90% van deze apparaten geretourneerd. "In 2018 kregen we 1,1 miljoen stuks terug – onder meer mediaboxen, modems, routers en wifi-boosters. De mediaboxen geven we een opknapbeurt en gebruiken we opnieuw, mits ze te herstellen zijn. We wissen de oude gegevens, vervangen onderdelen, zetten er nieuwe software op en onderwerpen ze aan een uitgebreide test." Ook Vodafone-klanten kunnen hun oudere apparatuur altijd weer inleveren. Daarnaast bieden we een financiële stimulans om hun oude smartphones aan ons terug te verkopen met www.vodafone.nl/inruildeals.

Meer weten over hoe je beter kunt omgaan met het gebruik van plastic? Doe dan mee met het plasticplan van National Geographic.

Lees meer over de maatschappelijke rol van VodafoneZiggo