Stel, je zit in een rolstoel en moet naar je werk met het ov. Wat blijkt: de lift om de bus in te komen doet het niet. Dan maar met de trein? Die had je van tevoren moeten boeken. Wachten op de volgende bus dan maar. Eindstand: je komt ruim 1,5 uur te laat. Dit is hoe een werkdag van Jordy de Regt er uit kan zien. En precies de reden waarom thuiswerken voor hem een zegen is.

Jordy werkt bij VodafoneZiggo in de Connectivity Crew in Leeuwarden, waar hij klanten helpt die een probleem hebben met hun internetverbinding. Solliciteren viel Jordy niet altijd mee. "Werkgevers schrikken soms als ze zien dat ik in een rolstoel zit. Ze denken vaak in problemen en kijken eerder naar de risico's", vertelt hij. Toen hij solliciteerde voor zijn huidige baan, was het een ander verhaal. "Er werd niet negatief gereageerd op mijn handicap. Ze keken naar mijn competenties en wilden met me meedenken. Dat waardeer ik enorm."

Alles is bespreekbaar
"Vanaf het begin zette VodafoneZiggo zich voor mij in", stelt Jordy. Zo kreeg hij in de eerste maanden gesprekken met iemand van Diversity, Equity & Inclusion. Da's de afdeling die zich inzet voor een goede afspiegeling van de maatschappij binnen het bedrijf. Ze zorgen er onder andere voor dat VodafoneZiggo een fijne werkplek is voor LHBTIQ+'ers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zoals Jordy. "Er werd gevraagd naar mijn problemen en vooral goed geluisterd naar mijn antwoorden. Alles was bespreekbaar, van praktische zaken tot persoonlijke vragen over hoe ik in mijn vel zat en waar ik behoefte aan had."

Tijd en energie
Ook thuiswerken was goed bespreekbaar. En door corona was dat zelfs plotseling de norm. Op een goede dag scheelt dit Jordy twee uur reizen per dag. En er kan nogal wat misgaan waardoor de reis veel langer duurt. Dan is Jordy afhankelijk van anderen in zijn omgeving, iets wat hij liever voorkomt. "Soms moet ik in discussie met een buschauffeur voordat hij de plank uit wil klappen. Of, als ik met de trein ga, staat er niemand op het perron om me de trein uit te helpen. Dat kost allemaal tijd, maar ook energie." Jordy merkt dat hij energie overhoudt nu hij thuiswerkt. "Na een werkdag en een lange reis wil ik alleen nog eten en mijn bed in. Nu het reizen wegvalt, heb ik 's avonds weer tijd voor vrienden of een goede film. Thuiswerken is het enige goede dat corona me heeft gebracht."

Vrijheid en zelfstandigheid
Circa twee keer per maand gaat Jordy toch naar kantoor. Dan kan hij zijn collega's face to face zien en een persoonlijk gesprek voeren met zijn teamleider. Anders dan in het ov komt Jordy geen obstakels meer tegen als hij eenmaal is aangekomen bij VodafoneZiggo. Er zijn liften, aangepaste toiletten, in hoogte verstelbare bureaus en het is er nagenoeg drempelloos. "Dat maakt het erg fijn werken voor mensen met een beperking."

Kijkend naar de toekomst ziet Jordy zichzelf nog steeds thuiswerken, maar tegenwoordig kan hij wel makkelijker op kantoor verschijnen. Het ov hoeft hij namelijk niet meer in. "Ik heb nu een eigen auto", vertelt Jordy met een trotse lach. "Van Beverwijk naar Leeuwarden is alsnog een eind rijden, maar ik ben niet meer afhankelijk van anderen."