Laatst bezocht ik een website waar ik nog niet eerder was geweest. Ik kreeg direct een pop-up met allerlei vragen 'in het kader van de privacywetgeving'. Best irritant, ik kwam voor iets anders. Maar als directeur Customer Value Management van VodafoneZiggo weet ik ook wat het vóórdeel is van die vragen. Doordat ik toestemming geef om mijn gegevens te bekijken en me berichten te sturen, krijg ik van het bedrijf achter de website alleen informatie die voor mij nuttig is.

Ook bij VodafoneZiggo houden we ons uiteraard aan de telecomwet en de Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Die wetten garanderen jou wat wij sowieso al nastreven: dat we verantwoord met jouw gegevens omgaan. We vragen je om toestemming je gegevens te verzamelen en te gebruiken. Die 'permissies' helpen ons om jou als klant nog beter te bedienen, bijvoorbeeld door je per e-mail aanbiedingen te doen die voor jou leuk en relevant zijn.

Voor welk soort gegevens vragen we permissies van je? Denk aan je verbruiksdata. Op basis daarvan bieden we nu al de 'Bundel Advies Tool' aan: als je mobiele abonnement afloopt, krijg je een aanbod dat bij jouw verbruik past. Je ontvangt geen generieke aanbiedingen meer, maar meteen informatie over een abonnement waar je echt iets aan hebt – omdat het aansluit op jouw behoeften. Een schot in de roos dus, in plaats van een schot hagel.

Als we daarnaast je kijkgedrag (online en op tv) mogen volgen, ontdekken we al snel welke onderwerpen jij interessant vindt. Kijk je graag Formule 1? Dan kan het zomaar gebeuren dat je, wanneer je in Utrecht langs onze winkel loopt, opeens een WhatsApp-uitnodiging krijgt om even binnen te komen en onze racesimulator te proberen. Dat kan natuurlijk alleen als je ons toestemming hebt gegeven jouw locatiegegevens te gebruiken. Hou je juist helemaal niet van sport? Dan gaan we je daar geen berichten meer over sturen. Je permissie voorkomt dus veel irritatie over informatie waar je niets aan hebt.

Hoe fijn is het verder als je van ons hoort dat je wifi-modem een storing heeft en dat we die snel voor je gaan oplossen? Of, nog beter, dat je een berichtje krijgt dát ‘ie al is opgelost? Met inzicht in jouw wifi-gegevens kunnen we in de toekomst zelfs voorspellen of er een storing aan zit te komen – én kunnen we deze op tijd voorkomen.

Permissies zijn dus nuttig. Maar we snappen ook dat je ze niet zomaar geeft. Bij VodafoneZiggo vinden we jouw vertrouwen in ons heel belangrijk. We streven dan ook naar transparantie en vermelden duidelijk waarvoor we jou om toestemming vragen en wat we met jouw gegevens doen. Geef je toestemming en bedenk je je later? Dan kun je je permissies altijd weer intrekken. Tot die tijd krijg je de beste service die we je kunnen bieden. Dát levert het jou op!

Nicole Verburg
Directeur Customer Value Management

Lees meer over het werk van Nicole