Op Valentijnsdag denken mensen aan het krijgen of geven van rode rozen, samen chocoladebonbons eten en liefdesbrieven schrijven voor dierbaren. Ze bellen elkaar op, om hun liefde voor en met elkaar te delen. VodafoneZiggo doopt, samen met alle organisaties binnen Alliantie Digitaal Samenleven, deze dag om tot de Dag van het #EchtContact.

VodafoneZiggo zorgt elke dag dat alle mensen, van jong tot oud, verbonden zijn. Robin Clements (Executive Director Customer Operations): "Dat is aan de ene kant het echte contact dat duizenden collega's elke dag hebben in de winkels, aan de telefoon of bij mensen thuis om hen verder te helpen. Aan de andere kant gaat het over de mensen die nog niet online verbonden zijn maar dat wel graag willen. Deze laatste groep geven we vandaag extra aandacht via ons programma Welkom Online en onze kaartenactie."

Welkom Online
Welkom Online is een online lesprogramma waarmee ouderen kennismaken met de mogelijkheden van het internet. Welkom Online is ontwikkeld door VodafoneZiggo met medewerking van mediawijzer.net en ECP/veiliginternetten.nl. VodafoneZiggo is met het Nationaal Ouderenfonds en Samsung Nederland een partnership aangegaan om dit programma verder uit te rollen om nog meer mensen online actief te krijgen.

"Gisteren begonnen we al met onze kaartenactie, waarmee onze collega's een kaartje konden sturen naar een opa, oudtante of buurman om hem aan te bieden hem of haar online op weg te helpen", vertelt Robin enthousiast. "Hoe mooi is het als iedereen veilig kan facetimen, online boodschappen doen of internetbankieren. Zo ken ik een oudere dame, slecht van gehoor, die juist via online chat wel echte gesprekken kan voeren. Dat gunnen we iedereen, toch?"
Offline én online
De lessen kun je zelfstandig volgen of worden 'offline' gegeven. Met behulp van een vrijwilliger doorloop je in dat laatste geval dan samen het lesprogramma. Aan het einde weet je de ins en outs van e-mailen, hoe je moet googelen en misschien zelf hoe je online kan gamen. "Het isolement wordt doorbroken omdat er een heel nieuwe wereld opengaat voor ouderen."

Clements benadrukt wel dat dit online contact je niet ontslaat van het belang om op zaterdagmiddag ook op bezoek te gaan bij jouw oma. "Maar door alle online mogelijkheden kun je nu ook op alle andere dagen van de week echt contact maken door bijvoorbeeld een belletje op maandag en een foto van waar je bent op donderdag."

Laurentien VodafoneZiggo

Echt contact met Prinses Laurentien
De actie van VodafoneZiggo werd ook bezocht door Prinses Laurentien, initiatiefnemer van de Dag van het #EchtContact. Tijdens haar bezoek ging zij in gesprek met Robin Clements, Erwin Wisselaar (collega uit de winkel) en met Kees Gestel (monteur). Samen spraken zij over wat echt contact voor hen betekent en hoe ze dat ervaren in hun functies.

Erwin: “Het was hartstikke leuk om met Prinses Laurentien in gesprek te gaan echt contact maken. In de winkel hebben we natuurlijk in eerste instantie offline contact, maar met als doel mensen weer online in contact met elkaar te brengen. Zo had ik vanmorgen een oudere dame in de winkel die redelijk in paniek was omdat haar contactenlijst ineens was verdwenen. Ze kon niet meer bellen met haar dochter. Via online hulp kwam ze er nog niet uit. Ik heb haar geholpen en uitgelegd hoe ze het in het vervolg ook online kan oplossen mocht het weer gebeuren. Nu is ze weer verbonden. Zij blij, ik blij, en haar dochter blij. Daar doe ik het voor.”

Kees: “Als monteur kom ik bij verschillende mensen per dag thuis. Ik maak een praatje en help hen het internetprobleem op te lossen. Internet is voor hen enorm belangrijk om in contact te komen met vrienden en familie. Als ik een klant ook nog kan helpen met instructies hoe hij of zij bijvoorbeeld een mailaccount kan aanmaken, doe ik dat graag. Mooi om vandaag mijn ervaringen te delen met Prinses Laurentien en samen te constateren dat echt contact zowel offline als online wordt gemaakt. Het was een gesprek om zeker nog over na te praten.”

Initiatief van Alliantie Digitaal Samenleven
De Dag van het #EchtContact is een initiatief van de Alliantie Digitaal Samenleven. Samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Number Five Foundation van Prinses Laurentien heeft VodafoneZiggo deze alliantie opgericht omdat we allemaal, non-profit en profit organisaties, de verantwoordelijkheid voelen om iedereen, van jong tot oud, mee te nemen in de veranderende, digitale wereld.