Vandaag was het Girls' Day bij VodafoneZiggo. De dag waarop werkgevers in heel Nederland meisjes tussen de 10 en 15 jaar enthousiast maken voor technologie en ICT. Want onze sector staat te springen om slimme, creatieve vrouwen. Maar liefst 50 meiden bezochten onze kantoren in Helmond, Groningen en Leeuwarden.

Op Girls' Day maken meisjes van de basisschool en het voortgezet onderwijs op een speelse manier kennis met technologie en techniek. In onze kantoren in Helmond, Groningen en Leeuwarden gingen ze aan de slag met een wifi-game, kabelstrippen en programmeren. Ze werden daarbij zoveel mogelijk begeleid door vrouwelijke collega’s met een achtergrond in de techniek.

Geen technische rolmodellen
Girls' Day is een initiatief van landelijk expertisebureau VHTO, dat als doel heeft om meiden te interesseren voor een toekomst in IT, bèta en technologie. Voor de samenleving is het belangrijk dat verschillende mensen meedenken over techniek en technologie, stelt het bureau. Toch vormen vrouwen op dit moment nog maar 16% van de technische en IT-professionals in Nederland.

Veel meiden besluiten al jong dat de sector niks voor hen is. Waarom precies? Dat heeft volgens VHTO bijvoorbeeld te maken met vastgeroeste ideeën over wat vrouwen- en mannenberoepen zijn, in combinatie met het ontbreken van inspirerende rolmodellen. Ook speelt mee dat meiden een niet zo duidelijk beeld van technische opleidingen en beroepen hebben, en weinig zelfvertrouwen als het gaat om exacte vakken.

Veel meer interesse 
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kozen de afgelopen 15 jaar wel steeds meer meisjes in havo-, vwo- en mbo-klassen voor een technische richting. In het schooljaar 2006/2007 ging nog slechts 2% van de havo-meiden en 6% van de vwo-meiden voor het profiel Natuur en Techniek. In 2017/2018 waren die percentages 10% en 28%. Actuelere cijfers ontbreken. Maar wat doen die meiden met hun diploma? VHTO onderzocht hoeveel van degenen die zo'n opleiding afronden ook daadwerkelijk dit werk gaan of blijven doen. En ontdekte dat maar liefst 78% in andere sectoren aan de slag gaat.

Keihard nodig
VodafoneZiggo probeert jongeren al jaren te inspireren voor een toekomst in techniek. Laura van Gestel, directeur Brand, Communication & Media, waar óók Corporate Social Responsibility onder valt: "Wij vinden dat iedereen deel moet kunnen uitmaken van de digitale samenleving. Daarom organiseren we Experience Days, ondersteunen we het Online Masters-programma en dus ook de Girls' Day."

In heel Europa volgt gemiddeld 37,3% van de vrouwelijke studenten een bèta- of technische opleiding, zoals wiskunde of computertechniek. Het Nederlandse gemiddelde ligt daar met 16% dus ver onder. Van Gestel, "VodafoneZiggo wil hier graag verandering in brengen. We hebben een groot belang. De komende jaren hebben we keihard mensen nodig die techniek snappen en kunnen toepassen. Daarnaast gaan we binnen onze technische afdeling voor een mooie balans tussen mannen en vrouwen, óók in leidinggevende functies."

Meer weten over Girls' Day?
Werken bij VodafoneZiggo?

girlsday2023