Enthousiast stormen de leerlingen van basisschool de Gagel het hoofdkantoor van VodafoneZiggo binnen. Klaar voor een ochtend vol technologische snufjes. Vandaag wordt zeker geen doorsnee schooldag, maar een spannende Experience Day. Dat betekent lekker op ontdekkingstocht in het Experience Centre van VodafoneZiggo.

Een dag geen eten óf een dag geen internet?' Die quizvraag verschijnt op een groot scherm. "Pff, makkelijk", zegt een leerling. "Geen eten natuurlijk. Dat ben ik wel gewend door de Ramadan." Op een smartphone tikt ze haar keuze aan. Meteen verschijnt haar avatar op het grote scherm bij 'geen eten'. Net als die van ál haar klasgenoten. Als blijkt dat alleen de juffen voor een dag zonder internet hebben gekozen, barst iedereen in lachen uit.

Leren en inspireren
Deze klas van Utrechtse basisschool de Gagel is uitgenodigd voor de Experience Day. Een leuke en leerzame dag die VodafoneZiggo samen met JINC organiseert. Omdat VodafoneZiggo het belangrijk vindt dat iedereen kan meekomen in de digitale samenleving, ontwikkelt het programma's voor verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld deze Experience Day voor leerlingen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand.

Het doel is om kinderen te inspireren en kennis te laten maken met technologieën van vandaag én die van morgen. Beroepen van de toekomst bevatten veel meer digitale vaardigheden dan de beroepen van nu. Deze digitale skills, zoals programmeren, staan vandaag centraal. Daarbij leren kinderen hoe je veilig en bewust omgaat met internet en sociale media.

Quizvraag nummer twee verschijnt op het scherm: 'Vind je dat je per dag veel online bent?' "Wat is veel?" Vraagt een jongen op de achterste rij met een brede grijns op zijn gezicht. "Van mijn vader mag ik na school altijd een uurtje op m'n telefoon, maar ik vergeet altijd de tijd. Ik denk dat ik daardoor wel zes uur per dag online ben." Ook veel van zijn klasgenootjes concluderen dat 'online zijn' een groot deel van hun vrije tijd opslokt. 

Spelenderwijs je eigen game maken
Uit de programmeerruimte klinkt een enthousiaste kreet: "Kijk! De regenboog danst rondjes om m'n unicorn!" Het was even worstelen, maar met een beetje hulp van een van de coaches lukt het een leerlinge om haar zelfgekozen figuurtjes op het scherm in beweging te krijgen. Trots leunt ze naar achteren om haar creatie in Scratch, een laagdrempelige programmeeromgeving, te bekijken. "Echt leuk dat je op deze manier je eigen game kan maken."

'Stel: een vriend stuurt je een filmpje van een klasgenoot die van zijn fiets valt. Wat doe je?'

Bij deze quizvraag kiest het merendeel van de klas voor antwoord B: 'Lachen, dat stuur ik door!' Het levert discussie op, en uiteindelijk ook wat nuance: "Voor mij ligt het eraan of de vallende klasgenoot het zelf stuurde of iemand anders", laat een leerling weten. Daar kunnen veel kinderen zich in vinden.

Kijkje in de wijkkast
Verderop toont een technisch expert de binnenkant van een wijkkast aan een leerling. De deuren zijn eraf geschroefd, zodat hij alle onderdelen goed kan bekijken. "In onze wijk komt het internet dus ook via zo'n kastje binnen", zegt de jongen, zichtbaar onder de indruk. "Via kabels onder de grond. Dat had ik nog nooit gezien."

'Ik spreek mijn vrienden vaker online dan offline.' Over de laatste quizvraag zijn de meningen verdeeld. Een flink deel van de klas spreekt liever in het echt af. Lekker buiten spelen, en in het echt zijn vrienden gewoon veel leuker. Toch kiezen ook veel kinderen wél voor online. "Het is gewoon leuk om elkaar lekker te appen. Soms  zelfs als je gewoon naast elkaar zit."

Een hele ervaring rijker
Swingend komt een leerlinge uit de Mini Ziggo Dome, waar ze naar een concert van Armin van Buuren luisterde. "Dat was vet! Ik voelde helemaal de trillingen van de muziek!" Ze is onder de indruk van alles wat ze vanochtend in het Experience Centre gezien heeft. Als laatste onderdeel komt de klas weer bijeen, om uit rondvliegende stellingen samen te kiezen voor wat zij als klas belangrijk vinden  hoe met elkaar om te gaan online. Dit levert een unieke 'Connectivity Code' op: een reeks heldere afspraken tussen alle leerlingen van de klas. Met een hoofd vol beats, wijze lessen over vaardig, veilig en bewust internetgebruik, cookies en techberoepen én de Connectivity Code, keren de klasgenoten en de juffen weer terug naar school. "Wát een experience!"

Goudzoekersspel

Goudzoekersspel
Het Goudzoekersspel is een nieuw onderdeel van de Experience Days bij VodafoneZiggo. Het speelbord van het Goudzoekersspel is groot en lijkt op de binnenkant van een smartphone. Via de antwoorden op quizvragen gaan de leerlingen op zoek naar het verstopte goud in de onderdelen van een oude mobiele telefoon. Eerst moeten groepsopdrachten goed worden uitgevoerd. De jongeren moeten echt samenwerken willen ze het spel winnen. Samenwerking is ook precies wat nodig is om een duurzamere leefomgeving te creëren. Het doel van het spel is om de kinderen op een leuke en tastbare manier kennis te laten maken met thema’s als duurzaamheid en recycling. Het Goudzoekersspel is ontwikkeld door NoWa in samenwerking met VodafoneZiggo en Vodafone Foundation.

Experience Days is een programma dat gefinancierd wordt door de Vodafone Nederland Foundation. De stichting bestaat sinds 2002 en heeft tot doel om digitale inclusie te bevorderen. De ambitie is om 1,6 miljoen mensen vooruit te helpen in de samenleving in de periode 2020–2025 door inzet van onze technologie en het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Daarnaast zet de Foundation haar medewerkers in voor vrijwilligersactiviteiten. De foundation is een onafhankelijke organisatie, onderdeel van een wereldwijd netwerk van 27 Vodafone Foundations.

Lees meer over de Vodafone Foundation

Lees meer over het Experience Centre