Verhalen
Bij impact maken hoort verantwoordelijkheid dragen

Bij impact maken hoort verantwoordelijkheid dragen

Louise Meijer over maatschappelijk betrokken zijn

"Een geweldige eer en uitdaging" vindt Louise Meijer het. Sinds afgelopen zomer is zij naast directeur Brands, Communication & Media ook directeur Corporate Social Responsibility en voorzitter van de Vodafone Foundation. Wat zijn haar plannen voor de komende tijd?

"Bij VodafoneZiggo streven we ernaar om bij alles wat we doen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Dat heet ook wel Corporate Social Responsibility (CSR). VodafoneZiggo is een van de grootste aanbieders van telecom. We bieden producten en diensten aan die mensen niet alleen willen, maar ook nodig hebben. Enkele jaren geleden is internet zelfs als één van de eerste levensbehoefte bestempeld door de Nederlandse overheid. Het gaat ons er echter niet alleen om deze diensten 'plat' aan te bieden. Want, wie impactvolle producten en diensten aanbiedt, moet ook de verantwoordelijkheid nemen om een stap verder te kijken. Oftewel: mensen leren het product en/of de dienst veilig te gebruiken", vertelt Louise.

Maatschappelijke betrokkenheid
VodafoneZiggo probeert, op tal van manieren, het leven van mensen aangenamer te maken. Door plezier en vooruitgang te bieden bij elke verbinding die zij leggen via GigaNet, het netwerk van Vodafone en Ziggo. Maatschappelijke projecten zijn daar al jaren onderdeel van. Zo ontwikkelde het team van Louise programma's als Online Masters en Welkom Online om te zorgen dat iedereen digitaal vaardig wordt. "We organiseren missies waarbij technische medewerkers als vrijwilliger naar rampgebieden reizen om tijdelijke communicatienetwerken op te bouwen. Bieden workshops voor scholen. En we verminderen de CO2-uitstoot door 100% EU windenergie in te kopen, door alle medewerkers zo veel mogelijk met het OV te laten reizen en door (netwerk)apparatuur opnieuw in te zetten."

Het afgelopen half jaar heeft het team gekeken naar de focus en ambitie voor de komende twee jaar. "Van links naar rechts, van hoog tot laag, we willen dat íedereen binnen onze organisatie onderdeel wordt van onze maatschappelijke ambitie", zegt Louise. "En dat verwachten klanten ook. Zij willen niet alleen meer een product dat lang meegaat, maar ook een product dat duurzaam is geproduceerd door een merk dat betrokken is bij een schone en sociale wereld."

Met een toegewijd en enthousiast team werkt Louise aan projecten waarin mens en planeet centraal staan. "De agenda van 2020 is alweer goed gevuld. Naast de integratie van CSR binnen alle afdelingen staan er ook verschillende acties op de planning om jong en oud nog bekender te maken met de digitale mogelijkheden van nu. Zo doen we mee aan een Valentijns-actie op 14 februari met de Alliantie Digitaal Samenleven en organiseren we een grote vrijwilligersactie vanuit VodafoneZiggo richting scholen op Girls Day 2 april dit jaar. Het belooft inspirerend en vooral leuk te worden."

In de haarvaten
"Het mooie aan CSR is dat het door de hele organisatie leeft. Iedereen kan meedoen. Onlangs nog vroeg een collega van Technology of we konden meedenken over verduurzaming van zijn werkzaamheden. Maar je kunt ook een bijdrage leveren door bijvoorbeeld les in digitale vaardigheid op een basisschool te geven of juist ouderen thuis op weg helpen met video-bellen of online boodschappen doen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het ontzettend leuk en leerzaam is: even uit je comfort zone stappen. Je ervaart hoe belangrijk het is wat wij doen: het leven van mensen wat gemakkelijker en aangenamer maken. Zo komen we samen vooruit, terwijl we er nog plezier bij hebben ook!"