Verhalen
Blik op de bal

Blik op de bal

5G maakt livestreamen en real-time analyse hockey mogelijk

Met onbemande, draadloze en slimme camera's via 5G een hockeywedstrijd streamen en real-time video-analyse mogelijk maken? Een pilot heeft in 2021 aangetoond dat het kán.

Bij de pilot tijdens het EK Hockey 2021 werkten de Europese Hockey Federatie en haar infrastructuurpartner Recreational Systems International (RSI) samen met specialisten van de 5G Hub in Eindhoven.

De Europese Hockey Federatie, de koepel van landelijke Europese hockeybonden, heeft recent EHTV+ opgericht, een platform voor het livestreamen van wedstrijden op de velden van 118 Europese hockeyclubs. Mede op dit gebied werkt het samen met RSI, leverancier van moderne sportinfrastructuur. Het idee is een automatisch camerasysteem te gebruiken voor livestreaming van wedstrijden en voor videoanalyse door de hockeyclubs van hun wedstrijden.

Kabels weg
Nu nog worden in het hockey wedstrijdanalyses gedaan op basis van beelden die zijn opgenomen door bemande camera's met glasvezelkabels; een prijzig gebeuren. In april experimenteerde RSI langs een hockeyveld in België al succesvol met een bekabeld, maar automatisch camerasysteem. Na contactlegging met de 5G Hub ontstond het idee om naast de cameramensen ook de bekabeling te vervangen, namelijk door gebruik van een draadloos automatisch camerasysteem op basis van nieuwe 5G-technologie.

Kwaliteit omhoog
Mobiele draadloze camera's zijn goedkoper en gemakkelijker verplaatsbaar. Daarnaast zorgt 5G voor een hogere kwaliteit van de livestreams, die namelijk niet meer afhankelijk is van de lokale, fysieke connectiviteit bij de hockeyclubs: die schiet vaak tekort voor het streamen van hockeywedstrijden met meerdere camera's.

Slimme camera's volgen de bal
Richard Prins, namens VodafoneZiggo Technical Lead bij de 5G Hub, legt uit hoe het 'hockeytraject' verder ging: "RSI ontwikkelde een configuratie met drie camera's langs het veld: twee camera's die beide de bewegingen van de spelers en de bal op één helft van het veld detecteren. Die informatie wordt naar een centrale server gestuurd, die de informatie heel snel analyseert op basis van een algoritme waarin kunstmatige intelligentie is verwerkt. De spelers worden herkend, de bal wordt herkend, en zo bepaalt de computer waar het spel plaatsvindt. Hij zendt stuursignalen naar een derde camera langs het veld, die gerichte beelden maakt en inzoomt."

Vertraging beperken

"In het hockey gaat de bal heel snel. Een van de uitdagingen van RSI was de latency, de vertraging in het netwerk. Die moest zo laag mogelijk zijn", vervolgt Prins. "Dat hebben we voorafgaand aan het EK Hockey op de 5G Hub getest. We hingen camera's op en sloegen een bal heen en weer. Uit onze metingen bleek dat wij de latency konden beperken tot onder de door RSI vastgestelde grenswaarden."

Testen in de drukte van het EK Hockey
Enthousiast geworden, vroeg RSI aan de 5G Hub om het gebruik van onbemande, mobiele AI-camera's te testen in een pilot tijdens het EK Hockey in het Wagener Stadion in Amstelveen (2021), slechts twee weken later. Drie draadloze mobiele camera's werden op twaalf meter hoogte in een videotoren gemonteerd. In een 'controlekamer' in het Novotel in Amsterdam waren de prestaties van het netwerk tijdens de gelivestreamde wedstrijden live te volgen. Prins: "Je hebt een stadion met 4.000 toeschouwers. Iedereen die daar foto's en filmpjes maakt, veroorzaakt een behoorlijke bezetting of zelfs overbezetting van het mobiele netwerk. Als jij dan camerabeelden over datzelfde mobiele netwerk wil versturen, hoe ga je dat dan doen?"

Netwerk in plakjes
Daar kwam een nieuwe 5G-technologie om de hoek kijken, namelijk network slicing: "Wij kunnen een 'plakje' van de resources van het fysieke mobiele netwerk reserveren en garanderen voor in dit geval deze cameratoepassing. We hadden een slice nodig met minimaal 20 Megabit per seconde upstream. Die slice werd lokaal geactiveerd, op twee zendmasten nabij het stadion. In de simkaart van de gebruikte routers geef je voor de activatie van zo'n slice een bepaalde slice ID-code mee. Verder maakten we gebruik van een mobile edge. Edge computing is ook een 5G-technologie, die erop neerkomt dat rekenkracht en data-opslagcapaciteit dichter bij de cameralocatie worden geplaatst, om te kunnen besparen op responstijd."

Driedubbel feest
Het was in Amstelveen driedubbel feest. De pilot verliep uitstekend, en de Nederlandse mannen en vrouwen wonnen het EK Hockey. Prins: "De totale acceptabele vertraging van het versturen van de beelden, de verwerking van deze beelden en de besturing terug naar de camera langs het veld is circa 200 milliseconden. In zowel de 5G Hub als tijdens het EK Hockey toonden wij aan met onze oplossing onder die vertraging te kunnen blijven. Het bestuur van de Europese Hockey Federatie reageerde enthousiast, en RSI vroeg ons meteen om deze toepassing te leveren voor meer Europese hockeyvelden. Het gebruik van draadloze mobiele camera's die zijn gekoppeld aan kunstmatige intelligentie-software, worden de nabije toekomst voor het livestreamen van hockeywedstrijden, en voor tactische wedstrijdanalyse op basis van die videobeelden."

Lees meer over 5G