We kennen de term ‘Woman in tech’. Maar voordat deze woman ook daadwerkelijk aan de slag gaan in tech, moet het vonkje van de liefde voor een technisch beroep eerst overslaan. Dit vonkje kan niet vroeg genoeg ontsteken. Daarom deelt Sanne Nolet, senior manager customer operations, haar verhaal om jonge meiden te inspireren.

Op donderdag 2 april 2020 zou het Girlsday zijn geweest. Een dag die volledig in het teken zou staan van een glansrijke toekomst voor jonge meiden. Bij VodafoneZiggo zouden honderden meisjes op bezoek komen om kennis te maken met het telecombedrijf. Helaas kan dat door de omstandigheden door het coronavirus niet doorgaan. “Maar dat neemt niet weg dat we Girlsday vieren. Want ook al zal de bizarre tijd waarin we nu zitten door de coronavirus nog wel even aanhouden, wil ik toch met een optimistische blik naar de toekomst blijven kijken. En dat vraagt de meiden van nu te enthousiasmeren voor een toekomst in tech.”

Ineens sprak ik ‘IT’
Zelf was Sanne in eerste instantie helemaal niet technisch. “Ik heb het profiel Natuur en Gezondheid gevolgd op de middelbare school, maar ben daarna veel meer de kant van de sociale wetenschappen opgegaan”, vertelt ze. Toch kwam ze – met een flinke omweg – in de technische wereld terecht. “Ik ging aan de slag bij VodafoneZiggo. Eerst werkte ik daar vanuit corporate strategie, maar twee jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar customer operations. Dat is veel meer een rol die de techniek raakt. Je kunt er dus op allerlei manieren terecht komen. Er werken bij ons ook heel veel mensen met allerlei achtergronden. IT is juist heel divers.”

Dat technologie wat intimiderend kan zijn voor sommige kinderen, snapt Sanne dus ook wel. “Ik vond het in het begin ook wel intimiderend. Ik moest heel erg wennen aan het jargon van de IT-afdelingen. Maar na een tijdje betrapte ik mezelf erop dat ik het niet alleen begreep, maar dat ik het zelf ook sprak. Als je het eenmaal snapt én spreekt, is het veel minder ingewikkeld dan je van tevoren misschien denkt.”

Volgens Nolet hebben we dan ook een inhaalslag te maken voor wat betreft het beeld dat leeft bij jonge meiden over IT. “Meisjes denken soms dat het niks voor hen is. Maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Het is juist superleuk voor zowel jongens als meisjes om in IT te werken. Het scala aan mogelijkheden is ontzettend breed.”

Tal van mogelijkheden
Dat het een breed scala is aan mogelijkheden blijkt wel uit het werk dat Sanne zelf doet. “Werken in IT hoeft niet te betekenen dat je de hele dag moet programmeren of monteur moet worden. In mijn rol als manager leid ik bijvoorbeeld een programma dat gaat over het digitaliseren van klantcontact. Zo hebben we een team dat een chatbot bouwt. Dat is een soort robot die kan chatten, een digitale gesprekspartner dus voor onze klant. Om die te maken heb je echt technische mensen voor nodig, maar ook mensen die snappen wat je met zo’n chatbot moet kunnen. Anders krijg je een hele mooie app, waar helemaal niemand op zit te wachten.”

Maar het belangrijkste is volgens Sanne dat iedereen bij IT betrokken wordt, niet alleen de extreem technische mensen of alleen de jongens. “Als we de vrouwen niet aantrekken, doet de helft van het talent gewoon niet mee. Diversiteit is ontzettend belangrijk. Vanuit variatie komen namelijk de super goede, andere ideeën en discussies. Anders worden we zo’n eenheidsworst.”

Elke dag Girlsday
Girlsday 2020 had op 2 april plaats moeten vinden bij onder meer VodafoneZiggo. Vanwege de maatregelen om de verspreiding van het nieuwe coronavirus Covid-19 te voorkomen, gaat dat helaas niet meer door. Bedrijven en scholen krijgen vanuit VHTO het advies om onderling een nieuwe datum af te stemmen. “Wij gaan de dag zeker inhalen! En in de tussentijd is het wat ons betreft gewoon elke dag Girlsday!”