"De kortste lijn tussen twee punten is logistiek niet altijd de beste." Zo begint ondernemer Hans Punt van RePoint zijn betoog over de pilot die hij op touw heeft gezet. "Als een vrachtwagen een stukje omrijdt en nóg een lading meepikt, is hij al snel efficiënter. Dit eenvoudige principe staat aan de basis van onze innovatie."

RePoint voert een pilot uit binnen 5Groningen, de proeftuin voor de nieuwste generatie mobiel internet. Ondernemers en non-profitorganisaties werken hierin samen met experts als VodafoneZiggo om diverse toepassingen met 5G te testen.

Zo gevonden
RePoint zorgt voor de zorg. Meer dan 1.500 zorglocaties in Noord-Europa maken gebruik van hun logistieke software. Hans Punt: "Bedden, rolstoelen, bloeddrukmeters, infuuspompen – in een ziekenhuis vind je al snel zo'n 25.000 middelen waar het medisch personeel nooit naast mag grijpen. We bevestigen kleine zendertjes (nodes) aan bedden en alle andere middelen. Via ons netwerk weten we daarna exact waar die zich bevinden. Onze software houdt ook de status bij van die middelen. Is zo'n bed verschoond, gecheckt en gekeurd? Al dit soort data wordt volautomatisch verzameld. Geen twijfel, geen administratieve rompslomp en geen handmatige planning." Een speciaal team zorgt vervolgens dat alles tijdig op zijn plek staat. Punt: "Zo kunnen verpleegkundigen zich volledig toeleggen op hun patiënten."

Logische stap
Met haar pilot richt RePoint zich nu op logistiek búiten de instellingen. "Klinkt als een andere tak van sport, maar toch is het een logische stap", vertelt Punt. RePoint lokaliseert fysieke objecten, vaak realtime, onder andere met Internet of Things (IoT)-technologie. Het inpandig tracken en managen van individuele objecten berust al deels op het Physical Internet (PI). Punt: "Met dezelfde technologie kunnen we ook de hele bevoorrading van instellingen optimaliseren. Het 4G-netwerk geeft ons al meer mogelijkheden om objecten buiten de muren van een gebouw te tracken. Maar met 5G wordt plaatsbepaling – op welke locatie dan ook – écht effectief."

5Groningen_RePoint_2

Gericht op de ontvanger
Logistieke systemen zijn vaak opgezet vanuit de verzender. Elke week stuurt leverancier X een lading nieuwe matrassen naar een instelling. Punt: "Wij werken toe naar een systeem dat werkt vanuit de behoefte van ontvangers, gebaseerd op het PI. Alleen als een instelling een matras nodig heeft, vertrekt er een transport. Geen vrachtwagen die voor dat ene matrasje op en neer rijdt, maar een slim transport waarin álle orders van een instelling gebundeld en gecoördineerd worden. We kienen het uit tot er geen enkele energie meer verloren gaat. Door de beste route te kiezen, de meeste afzendadressen te combineren, de laadruimte zo goed mogelijk te benutten, en zelfs door het beste tijdstip te kiezen om te rijden. Resultaat: veel minder ritten, minder drukte op de weg en een lagere belasting van het milieu."

Meters maken met PI
"Onze pilot is inmiddels van start gegaan. We werken samen met veel partijen en experts, zoals PI-specialist en hoogleraar Paul Buijs van de Rijksuniversiteit Groningen. VodafoneZiggo zorgt voor simkaarten en het 5G-netwerk. 5Groningen steunt ons in de organisatie en met een deel van de hardware. En Vegro, een logistieke partner, stelt een vrachtwagen beschikbaar. Dankzij deze gezamenlijke inzet kunnen we concrete meters maken met PI. Het doel is om het principe te valideren, technisch en logistiek. De verwachting is dat we ons product daarna 'marktklaar' kunnen maken. Ons streven – een logistieke community voor de zorg – komt daarmee steeds dichterbij."

Het nut van de nodes
Punt: "Nodes zijn onze zender-ontvanger-combinaties. Slimme apparaatjes die via 4G – en in dit project al via 5G – communiceren met de eindgebruiker. Ze zijn verbonden aan de bedden en andere apparatuur in een zorginstelling. Om waarde toe te voegen, moet de locatie van al die objecten realtime gevolgd worden. Ook hebben we andere track & trace-technieken toegevoegd aan onze procesaanpak. Denk aan barcode en NFC (passieve RFID). Juist de PI-technologie die RePoint in deze pilot toepast, heeft bijzonder veel voordelen, die intussen al bewezen zijn en door klanten gevalideerd. Kwalitatieve voordelen voldoen 100% aan de kwaliteitsafspraken over bijvoorbeeld hygiëne en onderhoud. Ook biedt de technologie financiële voordelen, omdat er redelijk snel veel middelen uit het proces gehaald kunnen worden."

Lees meer over VodafoneZiggo's netwerk van de toekomst