Contactloos je boodschappen betalen, even een serietje kijken in de trein, online shoppen in zo'n beetje elke winkel ter wereld – wat je vandaag achteloos met je mobiele telefoon doet, was 'gisteren' nog ondenkbaar. We vlíegen vooruit. Dat komt niet door een enkele uitvinding of briljant idee, maar door iets wat ik eerder heb gezien.

Antenna

Antennia. Zo heette mijn vaders winkel. Hij verkocht er radio's en televisies: 'bruingoed' heette dat in de sixties. De apparaten waren nog afgewerkt met hout, vandaar. Al vanaf mijn zesde hielp ik mee in en om de winkel. Ik leerde er met klanten omgaan, en wat voor geluk we brachten als we iemands televisie weer aan de praat kregen. Destijds kon dat gewoon nog met een schroevendraaier en wat handigheid. Of door aan de antenne te prutsen, op het dak. Het beeld was in zwart-wit, en de meeste tv's hadden niet eens kanalen. Je moest de zenders zoeken door aan een knop te draaien, net als bij een radio. Op luxere tv's zaten wel kanalen, maar je moest wel uit je stoel komen om ze te kiezen.

Magie
Ik herinner me nog goed hoe deze tv's opeens veranderden – haast van de ene op de andere dag. Het hout verdween, samen met de term bruingoed, en er kwam kunststof voor in de plaats. Dankzij een afstandsbediening kon je heerlijk in je luie stoel blijven zitten. En het beeld, wat een wonder, was in kleur! De moderne apparaten waren kostbaar, maar een gebeurtenis in Duitsland stuwde de vraag enorm op. Het WK voetbal van 1974. Iedereen wilde dit toernooi zien, en via zo'n magische kleurentelevisie kon je het bekijken alsof je op de tribune zat. Vanaf dat historische moment was de kleuren-tv niet meer weg te denken.

Jan Zwang

Optelsom
In het digitale tijdperk van vandaag zie ik hetzelfde fenomeen. Verschillende dingen vallen samen, versterken elkaar, en door dit momentum schieten we vooruit. Het is een optelsom. Van onze netwerken van hoge kwaliteit, van mobiele apparaten met ongekende kracht, van de bloeiende app-industrie die erbij hoort, en natuurlijk van de hoge vlucht die video-on-demand neemt via bedrijven als Netflix. Oh, en wat dacht je van mobiel betalen? Ook dat geeft de digitale transformatie extra brandstof. Op zichzelf kan geen van deze innovaties bestaan. Ze hebben elkaar nodig – samen vormen ze een onstuitbare revolutie.

Niet nodig
Deze revolutie staat nog maar aan het begin. We hebben als eerste in Nederland 5G geïntroduceerd en we gaan al onze klanten in staat stellen toegang te krijgen tot 1Gigabit. Met deze grote upgrades in capaciteit nemen de mogelijkheden opnieuw toe. Waarvoor? Er is een prachtig filmpje van Frans Bromet*, die in 1998 aan mensen vraagt of ze een mobiele telefoon willen. Het eenduidige antwoord: 'Niet nodig.' En ook mooi: 'Ik heb al een antwoordapparaat.' Wat de mobiele telefoon daaraan toevoegt, dat kon niemand bevroeden. Hetzelfde geldt voor de extra capaciteit die wij aanbieden. Nu denk je misschien nog 'wat moet ik ermee', maar geloof me, dat kan heel snel veranderen, zeker nu steeds meer innovaties samenkomen.

Eén ding is zeker: gaandeweg maakt deze vooruitgang ons leven beter, en makkelijker. Betalen met muntjes en briefjes? Wat is het toch onhandig, realiseren we ons nu. Kaartjes kopen voor de trein en de tram, of om te parkeren? Wát een gedoe. Het is het hélemaal-opstaan-om-te-zappen van nu.

Jan Zwang is Senior Manager Market & Customer Insights. Samen met zijn team voorziet hij VodafoneZiggo van waardevolle informatie: de wensen, oordelen en het gedrag van de klant, en alle kansen die daaruit voortvloeien.

*
Zie de video van Frans Bromet hieronder bij o.a. Amsterdam CS: