In het gratis online lesprogramma Online Masters nemen verschillende ‘Masters’ je mee in hun digitale wereld. ‘Onderdeel van Online Masters is de nieuwe programmeertaal ‘Hedy’. Hierbij leren leerlingen op een speelse (en simpele) manier zelf programmeren’, zo stelt de enthousiaste Felienne Hermans, Creative Master en Universitair Hoofddocent aan de Universiteit Leiden.

Hedy is een uitbreiding op het huidige programmeeraanbod dat Online Masters (geschikt voor de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs) te bieden heeft. Felienne is een van de ontwikkelaars van Hedy, het bij behorende lesmateriaal en een ster in programmeren. ‘Programmeren is eigenlijk de computer laten doen wat jij wilt. Met leren programmeren, leer je de taal van de computer spreken. Omdat die taal in het begin best lastig kan zijn, hebben we Hedy ontwikkeld. Een simpele beginnersprogrammeertaal’, zo vertelt ze.

Uit onderzoek
Felienne doet onderzoek naar ‘Hoe leren mensen programmeren?’. Op basis van dit onderzoek is Hedy ontwikkeld. ‘Je kunt het vergelijken met leren schrijven. Dan begin je ook met losse woordjes en niet met hele zinnen. Dat doen we met Hedy ook.’ Hedy sluit aan op de gevorderde programmeertaal Python. Felienne streeft ernaar om kinderen al jong kennis te laten maken met digitale vaardigheden. ‘Zo ontdekken ze al vroeg de oneindige mogelijkheden die deze wereld te bieden heeft, ontstaat er digitale gelijkheid en zullen er op de technische studies in de toekomst net zoveel jongens als meisjes zitten. Dat is ook de reden dat ik mij inzet voor Online Masters.’

Voorbereiding op de toekomst
Het lesprogramma Online Masters behandelt in totaal vier thema’s: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online. De leerlingen gaan met diverse skills (denk aan vloggen, robotica, VR, ontwerpen en dus programmeren) aan de slag om zo hun talent te ontdekken, ontwikkelen en te versterken. Ze krijgen gedurende de lessen allerlei tips en tricks van de ‘Masters’, onder wie Felienne. De modules zijn het hele jaar gemakkelijk in te zetten in de klas. En de thema’s zijn ook los en in tijden van thuisonderwijs met hulp van ouders te behandelen.

‘Het totale programma is ontwikkeld vanuit maatschappelijke betrokkenheid. We vinden, en zien, hoe belangrijk digitale vaardigheden zijn. We constateerden in de praktijk dat er een tekort aan IT’ers en technisch personeel is. En hebben om die reden Online Masters ontwikkeld’, aldus Louise Meijer, Director Corporate Social Responsibility en voorzitter van de Vodafone Nederland Foundation. ‘We zijn blij dat digitale vaardigheden eindelijk een plek lijken te krijgen in het curriculum. Helaas duurt de route daar naartoe nog jaren. We blijven de urgentie benadrukken, ook in Den Haag. Tot die tijd bieden wij scholen gratis Online Masters aan. Het is ontzettend belangrijk voor de toekomst voor al die kinderen die nu onderwijs krijgen. Daarbij constateren we in de praktijk dat er een tekort aan IT’ers en technisch personeel is.’

Creëren met programmeren
Met de nieuwe Hedy-programmeerlessen van Online Masters kunnen leerlingen onder andere een interactief ‘Steen, papier, schaar-spel’ maken. Waarbij ze, door te programmeren, daarna met een simpele druk op de knop zien wie er gewonnen heeft: zijzelf of de computer. ‘Door het leren programmeren in kleine stapjes aan te bieden, leren kinderen dat een computer niet alleen iets is om op te zoeken, maar dat je er ook zelf iets voor kunt maken. Je kunt echt iets creëren en creatief zijn. En zo leer je direct dat alles op de computer óók weer door iemand gemaakt is. Een stukje mediawijsheid’, vertelt Felienne.

Drempels wegnemen
‘Ook als je zelf geen digitaal wonder bent, kun je als leerkracht jouw leerlingen ontzettend veel leren van Online Masters’, zo vertelt Louise. ‘De experts - in het programma de ‘Masters’ genoemd - die aan het lesprogramma zijn toegevoegd nemen leerkrachten en leerlingen stap voor stap mee. We hopen dat we hiermee leerkrachten voor wie dit nog nieuw is, inspireren aandacht te besteden aan digitale vaardigheden. Zodat álle leerlingen de kans krijgen deze vaardigheden aan te leren en er geen achterstand ontstaat.’

Felienne benadrukt dat je deze vaardigheden niet per se in aparte lessen hoeft op te doen. ‘Ze zijn ook goed te combineren met je huidige programma. Heb je een themaweek over de vakantie, dan kun je de leerlingen met programmeren bijvoorbeeld een online quiz over vakantielanden laten maken. Zo combineer je jouw huidige lesstof met het ontwikkelen van digitale vaardigheden.’

Als laatst wil Felienne graag nog een misconceptie over programmeren wegnemen. ‘Er wordt vaak gedacht dat programmeren alleen voor ‘nerds’ is. Maar programmeren is creëren, en dat vinden we allemaal leuk. Iedereen vindt het leuk om iets te maken. Je hoeft ook geen Van Gogh te zijn om een schilderij te maken. Dus je hoeft ook geen onwijze techneut te zijn om te programmeren. Ook al gaat een leerling later niets met programmeren doen, is het nog steeds goed om te weten hoe de digitale wereld in elkaar zit. Het is de toekomst.’

Ontdek het GRATIS lesprogramma Online Masters op primaonderwijs.nl/onlinemasters

Het lesprogramma is ontwikkeld door VodafoneZiggo met medewerking van ECP/veiliginternetten.nl en Mediawijzer.net.