Ook kinderen van 11 en 12 jaar oud adviseren de directieleden van VodafoneZiggo. Om hetzelfde te ervaren als een nieuwe klant werd groep 8 van OBS de Bijenkorf te Houten klant van het bedrijf. De jonge consultants gingen op onderzoek uit en kwamen met onbevangen en frisse ideeën, zoals een Ziggo-mascotte.

In groepjes presenteren de jonge consultants hun bevindingen en aanbevelingen. Het gesprek wordt begeleid door Laurentien van Oranje, directeur van Missing Chapter waaronder de Raad van Kinderen valt. Het allerbelangrijkste advies? “Wij vertrouwen geen bedrijven, maar mensen. Iedereen die bij Ziggo werkt moet ons vertrouwen verdienen. Daarom moeten jullie klanten behandelen als vrienden.”

Raad van kinderen 3
Eerlijk en verfrissend 

Diverse medewerkers en managementleden, waaronder VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp, luisterden aandachtig naar de adviezen . “Toen ik ‘s ochtends naar kantoor reed dacht ik stiekem: ‘Wat gaat de Raad van Kinderen mij vertellen wat ik nog niet weet?’  aldus Jeroen. "Shame on me. Deze groep-achters kwamen vol vuur vertellen hoe wij ons werk beter kunnen doen. Mijn eerste leerpunt: onderschat de jeugd nooit.” Hij vervolgt: “De kinderen keken met een eerlijke en verfrissende blik naar ons bedrijf: van buiten naar binnen. Er zijn ontzettend veel leuke ideeën voorbij gekomen, waarmee ze echt de kern raakten: ‘vertrouwen’. Wij moeten ervoor zorgen dat onze klanten ons vertrouwen. Dat verdienen we niet zomaar, daar moeten we heel hard voor werken. Een van de kinderen verwoordde het ontzettend mooi: “Wij vertrouwen geen bedrijven, maar mensen. Daarom moet Ziggo klanten behandelen als vrienden.”

Raad van Kinderen 2

Laurentien zorgt ervoor dat de kinderen hun bevindingen delen.

Persoonlijke verbinding 

Ik heb daar nog lang over nagedacht. Want hoe worden wij vrienden met al onze klanten? Eigenlijk gaven de kinderen het antwoord al: ‘Door echt verbinding te maken’. En dat kunnen wij als geen ander. Wij zorgen er via onze netwerken voor dat mensen en bedrijven met elkaar verbonden zijn en blijven. Met onze techniek leggen wij immers iedere dag waardevolle verbindingen. Wat de Raad van Kinderen bedoelt, gaat natuurlijk verder dan slimme connecties tussen netwerken. Dat gaat ook om de persoonlijke verbinding. Klanten het gevoel geven dat ze ‘onderdeel zijn van onze club’. Een waardevol advies. Ik zal dan ook mijn uiterste best doen ons bedrijf menselijker te maken, zodat iedereen zich met ons verbonden voelt."