Of je nu radio luistert, tv kijkt of op sociale media rondstruint – voor je het weet stuit je op de Ziggo Dome. De Amsterdamse muziektempel is geliefd bij publiek én artiesten. Om te laten zien hoe dat komt, zwaait directeur Danny Damman de deuren voor je open.

Maak je op voor een mooi kijkje achter de schermen, want Damman vertelt in geuren en kleuren over het bedrijf dat het in korte tijd tot de wereldtop van de entertainmentbusiness schopte. Op de achtergrond stroomt de Ziggo Dome langzaam vol met fans van Muse. "Stijf uitverkocht." Gevraagd naar het succes van deze muziektempel – of venue, zoals Damman het graag noemt – passeren al snel allerlei redenen de revue. Zoals het huwelijk met Ziggo, de omgang met bezoekers en artiesten, en een onstilbare honger naar nieuwe, nóg mooiere evenementen.

Eigen cultuur
In 2008 was de Ziggo Dome alleen nog een idee. De werktitel was de Amsterdam Dome. Damman: "Ik was er pas een week mee bezig toen ik met Ziggo in aanraking kwam. 'We brengen geen tv-kabels, maar entertainment bij de mensen thuis', was hun motto. Om het waar te maken zochten ze mogelijkheden om naar buiten toe te treden. De Ziggo Dome was geboren. We zijn een jaar lang naar elkaar toegegroeid, van de tekentafel tot aan de realisatie van een unieke propositie: samen een eigen cultuur creëren."

Die cultuur staat nu als een huis. Het toverwoord is kruisbestuiving, met winst voor alle betrokkenen. Ziggo's klanten genieten bij de Ziggo Dome van mooie kortingen en kansen op gratis kaartjes. Damman: "Uit onderzoek blijkt dat wie hier te gast geweest is, positiever denkt over Ziggo." Goed voor de reputatie van Ziggo dus, én voor de Ziggo Dome – die haar stoelen snel gevuld heeft. Dat is weer een groot pluspunt voor promotors, die moeten kiezen of ze hun artiesten bij de ene of de andere venue plaatsen. "Hoe beter de kaartverkoop loopt, hoe mooier het voor hen is natuurlijk." Om een idee te geven van hoe goed deze formule werkt: de Ziggo Dome staat al jaren in de top tien van bestverkopende zalen in de wereld.

Alles voor de klant
Het blijft niet bij wat gratis kaartjes voor Ziggo-klanten, vertelt Damman. "Ze krijgen soms de kans om eerder tickets te kopen dan de rest van de wereld. Dit moeten we begrenzen, anders verkopen we shows helemaal uit onder Ziggo-klanten en vissen andere fans achter het net. Ook organiseren we samen met Ziggo Backstage Sessions bij Snowpatrol, Ed Sheeran, Kensington, Bastille, Kaiser Chiefs, noem maar op. Verder heeft Ziggo nét een waanzinnige win-actie op touw gezet: de Ziggo Golden Seats. Klanten van Ziggo en Vodafone maken kans om een jaar lang als vip álle shows in de Ziggo Dome te bezoeken. Dat is nog eens een prijs."

Alles voor de klant – dat geldt niet alleen voor Ziggo-klanten. "Iedereen die de Ziggo Dome bezoekt, willen we een ultieme ervaring bezorgen", vertelt Damman. "Daarom bouwen we dagelijks verder en voegen we steeds meer beleving toe. Te beginnen op het moment dat je een Muse-kaartje koopt en de aanloop naar het concert volgt op social media, naar hoe je de Ziggo Dome met trein of auto bereikt, hoe je hier ontvangen wordt en alles wat je binnen deze muren beleeft, tot hoe je thuis op social terugkijkt op het event. Elk punt van die reis houden we scherp in de gaten en blijven we verrijken."

ZiggoDome-buiten

Geheimen van de Ziggo Dome
"Daarnaast lopen we het vuur uit de sloffen om het onze artiesten naar de zin te maken. Ook zij moeten hier gelukkig zijn en terug willen komen. Wil een artiest voor elk toiletbezoek een nieuwe wc-bril, dan regelen we dat. Wil hij van de kleedkamer tot aan het podium in een replica van zijn eigen huis rondlopen? We zorgen ervoor." Beide voorbeelden klinken vreemd, maar Damman verzint ze niet. "Over de verzoeken die ik al heb ontvangen kan ik boeken schrijven. Maar what happens in the Ziggo Dome, stays in the Ziggo Dome. Plus, de echt wilde tijden zijn wel voorbij. Artiesten van nu zijn professionals die steeds die topprestatie willen leveren. Daar richten ze hun tournees zo goed mogelijk op in. Wij helpen ze daarbij."

Gouden driehoek
In december ontmoet Ajax het Spaanse Valencia in Amsterdam. Wie geen tickets heeft, kan nog altijd groots van de wedstrijd genieten in de Ziggo Dome. 17.000 fans, artiesten en oud-spelers zien er straks de partij op een scherm waar je u tegen zegt. En anders is de wedstrijd natuurlijk ook live op Ziggo Sport te bekijken. "Deze driehoek van Ajax, Ziggo Dome en Ziggo is het ultieme crossmediale denken", vertelt Damman.

Om in het spel te blijven, moet je blijven innoveren en nieuwe concepten bedenken. Damman: "Dus dat doen we. Denk aan de Viewing Party van de Formule 1. Ruim 10.000 mensen die op de banken springen als Verstappen zes man in het stof laat happen. Dan ben ik dolgelukkig, dat we de eerste zijn die zoiets samen met Ziggo aandurven. En door stand-up comedy naar ons grote podium te brengen. Najib Amhali was de eerste die het aandurfde. Zou het werken? De lach die na zijn eerste grap door de Ziggo Dome rolde, vergeet ik nooit."

www.ziggodome.nl

Lees meer over entertainment