Voor ouderen is online contact door corona nóg belangrijker geworden. Op afstand kunnen ze digitaal of telefonisch contact houden met familie, vrienden, buren. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Want, hoe werkt Facetime? En hoe kun je videobellen via Whatsapp? De telefonische helpdesk van Welkom Online biedt hulp. VodafoneZiggo-collega Oktay Gulum is vrijwilliger en heeft op alle digitale vragen een passend antwoord. "En soms kletsen we ook gewoon even over het weer."

Oktay Gulum (37) werkt als Projectmanagement Ondersteuner bij VodafoneZiggo. Hij zorgt er dagelijks voor dat projecten worden uitgevoerd en bewaakt, zodat alles binnen de organisatie op rolletjes loopt. Toen hij enige tijd geleden het interne bericht las dat collega’s zich als vrijwilliger in de tijd van de baas mochten aanmelden voor de maatschappelijke projecten van VodafoneZiggo, deed hij dat direct. "Als voormalig baliemedewerker hielp ik veel mensen met het vinden van hun weg op het internet. En dat begint natuurlijk bij het begrijpen van een smartphone, tablet of computer. Ik dacht een bijdrage te kunnen leveren en meldde mij aan voor het programma Welkom Online, dat ouderen helpt om de online mogelijkheden te ontdekken en te gebruiken."

Welkom Online
Welkom Online is een lesprogramma dat is bedacht door VodafoneZiggo. Vorig jaar hebben VodafoneZiggo, het Nationaal Ouderenfonds en Samsung de handen ineen geslagen om ouderen samen verder wegwijs te maken in de digitale samenleving. Vrijwilligers van VodafoneZiggo, Samsung en anderen die zich aanmelden bij het Ouderenfonds worden dan gematcht aan een oudere die wel wat hulp kan gebruiken. Oktay: "Ik ben bij verschillende ouderen langs geweest en het is ontzettend dankbaar werk om hun te kunnen helpen. Bij sommige ouderen ben ik zelfs meerdere keren langs geweest. Maar, nu de coronacrisis is uitgebroken, kunnen we dat natuurlijk niet meer doen."

Telefonische helpdesk
Om die reden hebben de drie organisaties de telefonische helpdesk van Welkom Online in het leven geroepen. Alle ouderen in Nederland kunnen met digitale vraagstukken terecht bij deze gratis telefonische helpdesk. Mevrouw Hoek (91) was een van de ouderen die telefonisch contact had met Annemieke. "Bij een fysieke afspraak van Welkom Online heeft Annemieke mij al op weg geholpen met de tablet, ze is meerdere keren langs geweest. Heerlijk als ze er was. Nu kan ze natuurlijk niet meer komen, dus hebben we gebeld. Ik wilde een stukje van Hart van Nederland terugkijken, waaraan ik had meegedaan met het Ouderenfonds. Ik heb het met haar telefonische uitleg uiteindelijk zelf gevonden. Goed hè!" vertelt mevrouw Hoek trots. "En verder speel ik veel online spelletjes zoals kaarten en Rummikub, en bel ik met al m’n kennissen. Zoals met mijn dochter, mijn nicht in Amerika en met de verpleegster uit de thuiszorg die mij missen. We mogen elkaar natuurlijk nu niet ontmoeten, dus ik ben blij dat ik met alle online hulp contact kan houden en bij de tijd blijf."

Oktay snapt maar al te goed dat ouderen zoals mevrouw Hoek bij willen blijven met alle technologische ontwikkelingen: "Vooral voor ouderen is de huidige coronacrisis natuurlijk zwaar, ze kunnen geen bezoek ontvangen. Hen in staat stellen om toch contact met dierbaren te leggen, is heel fijn om te doen. En soms kletsen we daarna ook gewoon nog even over het weer."

De helpdesk is op werkdagen te bereiken van 9:00 uur tot 17:00 uur op 088-344 2000. "Schroom zeker niet om te bellen, want mijn mede-vrijwilligers en ik helpen ontzettend graag", vertelt Oktay tot slot met een glimlach op zijn gezicht.