Verhalen
Virtuele vinger aan de pols

Virtuele vinger aan de pols

Reinier de Boer over onze rol binnen de zorgsector

Steeds meer mensen hebben zorg nodig, maar personeel is moeilijk te vinden: de zorg staat onder druk. Met slimme verbindingen en handige apparaten zorgt VodafoneZiggo dat kwaliteit en aandacht tóch gegarandeerd blijven. Zo helpen we patiënten én hun verzorgers.

Verlamde mensen die weer leren lopen dankzij technologische hulpmiddelen. Kinderen in het ziekenhuis die dankzij een robotje hun lessen en klasgenootjes niet hoeven te missen. "Dit zijn maar een paar dingen die we doen in ziekenhuizen", vertelt Reinier de Boer, accountmanager corporate Healthcare & Insurances bij VodafoneZiggo. "Fantastische oplossingen die al veel mensen helpen. Maar onze technologische hulp buiten het ziekenhuis maakt voor nog veel meer mensen dagelijkse goede zorg mogelijk."

Draagbare zorg
Zorg met hulp van virtuele middelen buiten het ziekenhuis neemt veel vormen aan. Denk aan de oudere wiens armband bij een val meteen een bericht naar hulpverleners stuurt. Of de patiënt bij wie ademhaling, bloedwaarden en bloeddruk gewoon thuis in de gaten gehouden worden. Met een simpel apparaatje voor aan de riem. Het zijn zomaar twee mogelijkheden van wearables; draagbare apparaatjes die draadloos met het internet verbonden zijn en deze data sturen naar het ziekenhuis of zorginstelling. Reinier: "Dit soort slimme toepassingen zijn steeds meer via onze stabiele verbinding verbonden. Dit noemen we het Internet of Things (IoT) en het maakt zorg op afstand mogelijk. Een mooie ontwikkeling omdat steeds meer mensen zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Het geeft gemoedsrust omdat er wel een virtuele vinger aan de pols is."

Betaalbare zorg
IoT-toepassingen in de zorg geven patiënten niet alleen rust maar verzorgers ook tijd. Met remote monitoring, zoals bovengenoemd apparaatje dat ademhaling, bloedwaarden en bloeddruk meet, hoeven verzorgers bijvoorbeeld minder vaak patiënten te bezoeken. Naast monitoren kunnen ze met hulp van tablets ook op afstand consulten houden. En ook op andere manieren blijft de zorg dankzij techniek en stabiele verbindingen beter betaalbaar. Reinier: "Met speciale mediapakketten voor televisie, internet en bellen voor cliënten in zorginstellingen bijvoorbeeld. Door dit rechtstreeks met de patiënt te regelen, heeft de instelling minder administratieve lasten en wordt de cliënt zelfstandiger."

Zichtbare zorg
Slimme technologie in de zorg heeft nóg een belangrijk voordeel: meer zichtbaarheid voor mensen die wat extra hulp kunnen gebruiken. "Bijvoorbeeld doordat ze met toepassingen in huis meer regie over hun leven krijgen", legt Reinier uit. "Zo kan iemand die slecht ter been is met slimme sloten toch zelf, op afstand, de deur opendoen. Bovendien kan iemand dankzij zijn wearable toch vol vertrouwen de deur uitstappen, als er iets misgaat is hulp zo nabij. Waar nodig brengt technologie de buitenwereld ook binnen. Virtuele thuiszorg bijvoorbeeld verbindt mensen met een app. Mantelzorgers, professionals en patiënten. Via de app houdt iedereen de afspraken bij, maar kan iemand ook videobellen. Voor een consult, maar ook om even een praatje te maken. Zo dragen we met slimme technologie bij aan échte zorg in alle vormen. Vol nieuwe mogelijkheden, maar bovenal vol aandacht."

Lees meer over IoT op https://iot.vodafone.nl/internet-of-things