Met goede resultaten in het vierde kwartaal heeft VodafoneZiggo het afgelopen boekjaar afgesloten. Daarmee was 2021 voor VodafoneZiggo een succesvol jaar, waarin het telecombedrijf alle financiële doelen haalde. Ook operationeel staat VodafoneZiggo er goed voor: het vaste netwerk werd in januari nog als beste getest en het mobiele netwerk is al jaren een van beste in de wereld.

In het vierde kwartaal van 2021 groeide de omzet van VodafoneZiggo met 1,1% en het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) zelfs met 5,1%. De totale omzet over 2021 groeide met 2% ten opzichte van 2020 tot 4,077 miljard euro. Ook de EBITDA groeide met 2% tot 1,915 miljard euro. Daarnaast investeerde het bedrijf 20,5% van de omzet – de zogenaamde Capex to Sales-ratio - in het netwerk, de producten en de dienstverlening.

Ritchy Drost, CFO van Vodafone Ziggo: "Al onze initiatieven vertalen zich in een toegenomen klanttevredenheid. Daarom blijven we hierin investeren, naar verwachting 22-24% van onze omzet in 2022." VodafoneZiggo gaat daarmee door op het eerder ingeslagen pad, aldus Drost. "Voor 2022 zetten we onze succesvolle strategie voort, blijven we investeren in ons GigaNet en verwacht ik dat de EBITDA stabiel blijft of licht stijgt."

Investeren in GigaNet
De focus van VodafoneZiggo ligt op nieuwe technologieën, hogere snelheden en een betere dekking. Inmiddels kan 73% van de klanten kiezen voor 1Gbps internetsnelheden, op basis van de DOCSIS 3.1-standaard. Voor het einde van dit jaar is dat 100%, bevestigt het telecombedrijf. Ook is er afgelopen jaar geïnvesteerd in de beste wifi-dekking voor de klant. Inmiddels hebben bijna 1,2 miljoen klanten SmartWifi-pods.

Ritchy Drost: "Optimale wifi-dekking binnenshuis is en blijft een belangrijk onderdeel van ons GigaNet. Ongeacht de onderliggende technologie is dat namelijk wat klanten van ons verwachten, want met hybride werken is de behoefte aan een snel en stabiel wifi-netwerk actueler dan ooit. Daarom gaan we ook in 2022 door met de uitrol van SmartWifi-pods."

Overzicht VodafoneZiggo Q4 2021

Overige highlights 2021

  • De zogeheten ‘converged-strategie’ van VodafoneZiggo werkt. Steeds meer huishoudens combineren de vaste en mobiele diensten van Ziggo en Vodafone. Het aantal ‘converged’ klanten steeg in 2021 met 31.000.
  • De Ziggo Go-app heeft 1,9 miljoen actieve gebruikers per maand (51% penetratie).
  • 1,7 miljoen klanten hebben inmiddels gekozen voor de nieuwste generatie mediaboxen, de Mediabox Next en Mediabox XL upgrade (46% penetratie).
  • In het vierde kwartaal lanceerden VodafoneZiggo succesvol het klantprogramma Priority in samenwerking met Ajax, Ziggo Dome, MOJO Concerts en The Park Playground. Klanten krijgen voorrang bij het kopen van tickets voor concerten, festivals, voetbalwedstrijden en andere evenementen.
  • Binnen het zakelijke segment zag het bedrijf in het afgelopen jaar een omzetgroei van 3%. Het aantal internetklanten groeide met 24.000 en het aantal mobiele klanten met 105.000
  • In december heeft VodafoneZiggo een aantal cybersecurity-diensten voor midden- en groot zakelijke klanten gelanceerd, in samenwerking met Accenture, als onderdeel van onze strategie om hoogwaardige cybersecurity-diensten aan te bieden aan organisaties van elke omvang.

Laatste ontwikkelingen

Overzicht VodafoneZiggo jaarcijfers 2021