"Door hier vandaag te zijn support je niet alleen het vrouwenvoetbal – je support álle vrouwen om te groeien." Zo verwelkomt voormalig profvoetballer Rocky Hehakaija de bomvolle Ziggo Sports Bar in de Johan Cruijff ArenA. Een ArenA die gonst, want op het veld maakt Ajax zich klaar voor de bestverkochte voetbalwedstrijd voor vrouwen in Nederland ooit: de kwartfinale van de Champions League tegen Chelsea.
Superheld op het veld
Als klein meisje kon Rocky de ArenA in de verte zien, vanuit haar flat in Uithoorn. "Later speel ik ook in uitverkochte stadions", zwoor ze aan zichzelf. Vanaf dat moment zat de bal aan haar voeten vastgeplakt. En al snel was ze haar teamgenoten in het jongenselftal te slim af. Dit maakte haar ook mikpunt van nare opmerkingen. "Dat maakte me onzeker, maar mijn ouders moedigden me altijd aan om te blijven spelen." Ook straatvoetbalcoach Calvin maakt grote impact op haar carrière en leven. Op de momenten waarop ze het minst in zichzelf geloofde, zei hij: "Jij bent een superheld." Ware woorden, want voor veel meiden én jongens is Rocky een rolmodel. Ze is de eerste vrouwelijke straatvoetbalspeler ter wereld met een eigen karakter in de game FIFA 20. "Ik heb zelf niet eens een PlayStation", vertelt Rocky lachend. "Maar om in die game te winnen, moet je mij als een soort eindbaas verslaan."
Iedereen heeft invloed
Met de 'Real Models-campagne' zet VodafoneZiggo echte rolmodellen in de schijnwerpers. Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo, vertelt dat het belang van rolmodellen glashelder voor hem is. "Ik groeide op met twee zussen, en mijn moeder maakte bij onze opvoeding geen enkel onderscheid tussen ons. Daardoor hebben wij ieder onze eigen dromen en ambities na kunnen jagen." Jeroen legt ook een link met de impact van rolmodellen vandaag de dag. "Ondanks de recordverkoop van de tickets voor de wedstrijd vanavond is de ArenA nog niet uitverkocht. Ook het vrouwenvoetbal verdient een uitverkocht stadion." Over de toekomst van vrouwen binnen VodafoneZiggo is Jeroen hoopvol. "40% van onze managementtop is vrouw, maar op andere afdelingen binnen VodafoneZiggo is dat 30%. Werk aan de winkel dus, want dit aantal moet omhoog."
Een belangrijke missie dus voor meisjes en vrouwen, maar toch is de hulp van mannen keihard nodig. "We zijn niets zonder de hulp van mannen", legt Rocky uit. In 2014 richtte zij de stichting Favela Street op. Hiermee traint zij jonge meiden, in onder andere Sudan, Brazilië en Haïti, om door sport het beste uit zichzelf te halen. "Zodra de bal gaat rollen, ontstaat er blijdschap", vertelt Rocky. "De focus ligt hierbij op meiden, maar we hebben ook jongens nodig die opgeleid zijn om een positieve impact te maken op de mensen om zich heen. We hebben allemaal invloed en zonder bijvoorbeeld Calvin had ik hier niet gestaan."
“Net zo cool als je moeder”
Anne Hustinx, Executive Director External & Legal Affairs, vindt Rocky's verhalen inspirerend voor het bedrijfsleven. "Hierdoor besef ik weer hoe belangrijk rolmodellen zijn." Ook voor Anne duurde het even voordat ze in zichzelf durfde te geloven. Rolmodellen lieten haar inzien wat ze kon en zou kunnen bereiken. "De zelfverzekerdheid waarmee Rocky nu vertelt over haar carrière inspireert me. Ik zou willen dat alle vrouwen deze zelfverzekerdheid zouden hebben. Maar dan moeten er ook voorbeelden zijn. Wil je als meisje professioneel voetballer of directeur worden? Dan laten wij nu zien dat het kan!"
Anne kon niet naar huis zonder Rocky's handtekening in het favoriete boek van haar achtjarige dochter: het waargebeurde superheldenboek Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes, over vrouwelijke Nederlandse rolmodellen, waarin Rocky ook staat als rolmodel. Naast een krabbel laat Rocky ook een persoonlijke boodschap achter in het boek: "Je wordt vast net zo cool als je moeder." Op de achtergrond klinkt de openingsceremonie van de Champions League: de wedstrijd begint. Wat de uitslag ook wordt, het is duidelijk dat op het veld alleen maar rolmodellen staan.