Een bedrijfspresentatie op Nyenrode. Een campus event bij de Universiteit van Amsterdam. Of een intensief project met Maastricht University. VodafoneZiggo laat zich zien op bijna alle universiteiten in Nederland. Met uitdagende workshops, gave projecten, en met één prangende vraag. Ben jij het toekomstige talent van ons bedrijf?

"VodafoneZiggo is een aanjager van digitale vooruitgang", vertelt Campus Recruiter Joëlle Erenstein. "En in de wereld die we samen creëren, zijn jongeren het meeste thuis. Hierdoor zijn ze in staat om in oplossingen te denken en komen ze met verrassende ideeën. We zoeken een nieuwe generatie van getalenteerde Young professionals, next talents, trainees, breed afgestudeerden. Universiteiten zijn perfecte plekken om deze talenten te ontmoeten, uit te dagen én kennis te laten maken met VodafoneZiggo."

Plan de campagne
Joëlle gaat langs universiteiten om samenwerkingen op te zetten. "Kunnen we een mooi project bedenken, of deelnemen aan een event? Met een draaiboek onder m'n arm stap ik daarna naar de business van VodafoneZiggo. Heeft B2B een passende marketinguitdaging? Ligt er een spannend IT-vraagstuk bij Technology?" Wie de handschoen oppakt, gaat het project meestal ook draaien. Zo blijven lijnen kort en projecten concreet.

Smart building
Op Maastricht University is nét zo'n project afgerond. Twee maanden lang boog een groep studenten van International Business en Strategic Marketing zich over een uitdagend vraagstuk van VodafoneZiggo. Deelnemer Mariska Geerts (25) kijkt er met plezier op terug. "Het was een bijzondere en leerzame ervaring. Onze businesscase ging over smart buildings: gebouwen met technologie die bijvoorbeeld klimaat, verlichting of beveiliging optimaliseert."

"We begonnen met een analyse van de smartbuildingmarkt, en kregen diepgaande informatie over het slimme gebouw van VodafoneZiggo zelf: het Central Office in Utrecht." Een bezoek aan deze locatie maakte veel indruk op Mariska. "Vanwege de tech – van allerlei energiebesparende licht- en luchtsystemen tot interactieve software die de bezetting van het kantoor optimaliseert – maar ook zeker vanwege de sfeer. We werden met open armen ontvangen en merkten heel duidelijk hoe plat deze organisatie is. Ik zag de CEO net als iedereen een flexibele werkplek opzoeken. Dat zegt meer dan duizend woorden."

Indirecte werving
Een tour door het vlaggenschip van VodafoneZiggo, dat past perfect bij Joëlles indirecte manier van werven. "We doen niet aan platte promotiepraatjes. Liever laten we studenten kennismaken met onze cultuur. De open en inclusieve organisatie waarin je jezelf mag zijn. De support die je krijgt, en het vertrouwen. En de focus op leren, ontwikkelen en samen uitdagingen aangaan. Doordat studenten die unieke kwaliteiten ervaren, slaat de vonk regelmatig over. Een kwart van alle Trainees komt dan ook binnen via deze projecten."

Design thinking
Terug in Maastricht werkten de studenten in drie teams aan het project volgens de design thinking-methode. Van ambitieuze ideeën – go big or go home, was de expliciete opdracht – naar tastbare toepassingen waarmee VodafoneZiggo voet aan de grond kan krijgen in de smartbuildingmarkt. "De aandacht en begeleiding die we hierbij kregen viel me meteen op. En we konden vragen wat we maar wilden. Dat schonk vertrouwen. The sky is the limit, voelde ik al snel. Dat maakte het makkelijker om mijn fantasie de vrije loop te laten."

Stadion vol snufjes
Mariska's team richtte zich op een voetbalstadion. Hoe tover je zo'n gebouw om tot 'full service smart stadion'? "We vulden 'ons' stadion met sensoren, en bedachten een app die de ervaring van fans op een heel nieuw niveau brengt. Van live kijken en instant replays zien tot handige navigatie door het stadion en crowd management voor de organisatie. In Japan helpen fans na de wedstrijd mee om stadions op te ruimen. Via een puntensysteem op de app verleiden wij bezoekers ook om een handje te helpen. Met name de IoT-technologie waarop ons concept draait, geeft VodafoneZiggo in deze markt right to play."

De pitch van het project werd kritisch bekeken en positief beoordeeld. "Alleen onze kostenraming kon beter, kregen we terug. Terecht, overigens. Én leerzaam. In het bedrijfsleven moeten je plannen doortimmerd zijn, dat neem ik hier zeker uit mee. Ook de sfeer die ik heb mogen proeven zal ik niet snel vergeten. Hier in Maastricht fiets ik elke dag langs een groot VodafoneZiggo-kantoor. Vast zo'n afstandelijke big corporate, dacht ik altijd. Dat beeld is echt compleet veranderd. Ik overweeg serieus om na mijn afstuderen eens een kopje koffie te gaan drinken."

IMG_5776

Meer weten over werken bij VodafoneZiggo? Kijk dan op onze VodafoneZiggo careersite.