Dopper speelt hoofdrol in nieuwe aflevering ‘Uitblinkers in Zaken’

Dopper wist in 2009 vele harten te winnen met de introductie van de welbekende duurzame waterfles. In 2018 resulteerde dit in een omzet van 14,1 miljoen euro. Maar het ging niet altijd voor de wind. In 2014 ging het bedrijf bijna failliet. In de nieuwste aflevering van de documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’ van Ziggo Zakelijk vertelt oprichter Merijn Everaarts openhartig over hoe het succes Dopper hen bijna fataal werd en hoe ze weer uit dit dal zijn opgeklommen.

Na een vliegende start in Nederland lonkte het buitenland. Dopper opende vestigingen in San Francisco en Hongkong. Deze beslissing dreef het bedrijf tot het randje van de afgrond. Merijn Everaarts deelt in de documentaire de ondernemerslessen die hij heeft geleerd ten aanzien van het dreigende faillissement en welke keuzes hij heeft moeten maken om uit het dal te komen. “We namen veel te veel hooi op onze vork, vooral op de financiële vork. Terwijl het heel goed ging in Nederland, lekte al het geld weg via Amerika en Hongkong”, aldus Everaarts. Tijd voor een keerpunt: een aangepaste buitenlandstrategie. Dit wierp zijn vruchten af en creëerde nieuwe groeikansen. We volgen het bedrijf in aanloop naar het nieuwste succes. De lancering van de nieuwe fles: de ‘Dopper Glass’.

Het meest duurzame, monumentale pand van Haarlem
Ook volgen we in de documentaire Niels Heijman, Projectmanager R&D bij Dopper, naar de fabriek in China waar de nieuwe Dopper Glass ontwikkeld wordt. En dat allemaal volgens het cradle-to-cradle principe: overal in de keten moet het proces voldoen aan de strengste arbeids- en milieueisen. Niet alleen in de fabrieken, ook op de werkvloer in Nederland wordt deze gedachte doorgevoerd. Met Everaarts bezoeken we het toekomstige bedrijfspand van Dopper. Een nieuw pand met als doel het meest duurzame monumentale pand van Haarlem te worden. ‘We willen niet alleen dat het pand erop vooruit gaat, maar ook dat Dopper zelf een transitie doormaakt. Met de verhuizing willen we een extra slag slaan in hoe we met elkaar omgaan en werken. We stellen ons pand vervolgens ook open voor andere bedrijven, zodat we elkaar kunnen inspireren’, aldus Everaarts.

Het succes is niet de waterfles, het is de missie
Merijn Everaarts is opgevoed met een duurzaam hart, werkte jarenlang in de horeca en kwam uiteindelijk in de vervuilende evenementenbranche terecht. Dat zette hem aan het denken. Toen Everaarts een film zag over de plastic soep ontstond het idee van Dopper. Dopper is een social enterprise, gericht op het terugdringen van het gebruik van ‘single use plastic’ pletflessen en het stimuleren van het drinken van kraanwater. En met succes. Een groot deel van de opgebrachte winst gaat terug het bedrijf in. Maar vooral wordt de opbrengst gebruikt om haar missie verder te realiseren: kristal helder water. In elke oceaan, uit elke kraan. Door verschillende projecten probeert Dopper bewustwording en het draagvlak te vergroten en aantoonbaar een verandering in gang te zetten. Sinds 2014 is Dopper één van de allereerste B Corps (Benefit Corporations) van Europa. Want naast winst, maakt het bedrijf ook een sociale en ecologische impact. De documentaire biedt een kijkje achter de schermen en is te bekijken op ziggo.nl/dopper.

Over Uitblinkers in Zaken
Ziggo Zakelijk inspireert ondernemers door echte verhalen van succesvolle ondernemingen te laten zien. In de documentaireserie ‘Uitblinkers in Zaken’ komen ondernemers aan het woord die uitblinken in hun vak. Waar lopen ze tegenaan? En wat kunnen andere ondernemers daarvan leren? In voorgaande afleveringen volgden we de topondernemers achter bunq, The Next Web, Corendon, Oger, New York Pizza, MAS, Studio 100, Tiqets, AFAS, Omoda, TrainMore en Tony’s Chocolonely. Nu staat Dopper in de schijnwerpers.

Lees ook
"Plannen tegen de plastic plaag"
"Uitblinken in het plezier van ondernemen"