Met solide resultaten in het vierde kwartaal sluit VodafoneZiggo het boekjaar 2022 af. VodafoneZiggo heeft een succesvol jaar achter de rug, waarin het telecombedrijf in een uitdagende markt alle financiële doelen heeft behaald. Het bedrijf staat er ook operationeel goed voor. Dit komt onder andere door het in 2022 voltooien van de landelijke operatie om bijna 7,5 miljoen huishoudens en bedrijven aan te sluiten op het snelle 1Gbps-netwerk van Ziggo. De vaste en mobiele netwerken van VodafoneZiggo behoren al jaren tot de beste in de wereld. Dit uit zich ook in een continue groei van zakelijke klanten op het vaste netwerk en de aanwas van mobiele abonnees.

De omzet van VodafoneZiggo was in het vierde kwartaal van 2022 1,0 miljard euro. Dit is nagenoeg gelijk aan het voorgaande kwartaal. Het operationele bedrijfsresultaat (verder: adjusted EBITDA) bleef dit laatste kwartaal ook ruwweg hetzelfde als het kwartaal ervoor en bedraagt 478 miljoen euro.

De totale omzet over het hele jaar 2022 was stabiel ten opzichte van 2021 en bedraagt afgerond 4,1 miljard euro. Ook de Adjusted EBITDA over 2022 komt overeen met 2021 en is 1,9 miljard euro. VodafoneZiggo investeerde in 2022 23% van de omzet – de zogeheten Capex to Sales-Ratio. Dit is fors meer dan in 2021, toen was deze ratio 20,5%.


Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo: “In 2022 is 23% van onze omzet weer geïnvesteerd - in het verbeteren van onze vaste en mobiele netwerken, producten en diensten. Dit is ons hoogste investeringsbedrag ooit – bijna 1 miljard euro. En we blijven ook investeren. We zien het aantal zakelijke klanten voor breedband weer groeien en ook het aantal mobiele abonnementen trekt nog steeds aan. We bouwen ook verder aan onze netwerken; we bieden als eerste provider in heel Nederland 1 Gbps-internetsnelheid aan – bij bijna 7,5 miljoen huishoudens en bedrijven. Ook blijven we jaarlijks de snelheden voor onze klanten verhogen”.

Snelheid jaarlijks omhoog
Jaarlijks verhoogt Ziggo op basis van de klantbehoefte de snelheid van het netwerk. Dit gebeurde in 2022 en zal ook per mei 2023 weer gebeuren. Opvallend is dat dit jaar vooral de uploadsnelheid van een aantal abonnementen met 40% omhoog gaat.

Vooruitblik (“guidance”) 2023
Afgelopen jaar kreeg Nederland te maken met hoge inflatie, vooral door gestegen energiekosten. Dit heeft VodafoneZiggo in 2022 kunnen opvangen door kostenbesparingen. Voor 2023 verwacht het bedrijf dat de inflatie een grotere impact op de EBITDA zal hebben. Daarnaast blijft VodafoneZiggo doorgaan met investeren in kwaliteit en het aansluiten van nieuwe klanten waardoor het investeringspercentage tussen de 21% en 23% zal uitkomen. Naar verwachting stijgen de inkomsten weer verder en blijft de kasstroom solide.

VodafoneZiggo in 2022 full year

Operationele highlights in 2022

  • 1,6 miljoen gebruikers van SmartWifi-pods
    In 2022 is het aantal huishoudens dat SmartWifi-pods gebruikt gestegen naar totaal 1,6 miljoen. Door het vele thuiswerken en online gamen wordt ook een snel en stabiel draadloos netwerk in huis steeds belangrijker. VodafoneZiggo verwacht dat eind 2023 bijna 60% van de huishoudens de SmartWifi-pods gebruikt.

  • Beste aanbod in sport en entertainment
    In het najaar van 2022 zijn voor Ziggo Sport de exclusieve tv-rechten verworven van de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en UEFA Europa Conference League vanaf 2024. Voor Ziggo Sport én VodafoneZiggo is dit een belangrijke stap op weg naar het beste aanbod in sport en entertainment. Dit bouwen we verder uit: eind 2022 verwierf Ziggo Sport bijvoorbeeld de exclusieve TV-rechten voor ATP-tennis. En begin 2023 de exclusieve TV-rechten voor de PGA Tour en DP World Tour golftoernooien.

    Ook het entertainmentaanbod groeit verder: HBO Max-abonnees kunnen sinds deze week het aanbod van deze aanbieder makkelijk vinden in het menu van de Mediabox Next en -Mini. Samen met de introductie van Disney+ in december 2022 biedt VodafoneZiggo zo haar klanten al het aanbod van hun favoriete streamingdiensten op één plek.

  • Aantal converged klanten groeit verder
    Het aantal ‘converged’ klanten dat de vaste en mobiele diensten van Ziggo en Vodafone combineert, steeg in 2022 verder met bijna 35.000 nieuwe gebruikers. In totaal zijn meer dan 1,5 miljoen klanten nu verbonden met onze beide merken.

  • Omruiloperatie mediaboxen op stoom
    VodafoneZiggo vervangt sinds 2022 versneld de oude mediaboxen voor de nieuwe generatie energiezuinige en kleinere apparaten. 1,9 miljoen klanten beschikken inmiddels over een Mediabox Next of een Next Mini. De Mediabox Next Mini is energie-efficiënter en bestaat voor 85% uit gerecycled materiaal. Daarnaast is hij strak verpakt in karton, om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken en flink te besparen op plasticgebruik.

  • Nieuwe CAO voor 7.000 medewerkers
    In november sloot VodafoneZiggo een nieuwe CAO af voor de 7.000 vaste medewerkers. Deze CAO heeft een looptijd van twee jaar - vanaf januari 2022 tot december 2023. In december 2022 en januari 2023 kregen de fulltime-medewerkers 500 euro netto uitbetaald. Per januari zijn de CAO-salarissen gestegen met 2% plus 75 euro bruto per maand. VodafoneZiggo verhoogt alle salarissen (collectieve verhoging) op 1 juli 2023 voor een tweede keer, dan met 3%.

  • Ook komende 10 jaar samenwerking met Ziggo Dome
    Ziggo heeft in juli 2022 de samenwerking met de Ziggo Dome verlengd met tien jaar. De komende jaren intensiveren beide partijen de samenwerking. Zo breidt Ziggo het klantprogramma Priority verder uit en richt zij met de Ziggo Dome een fonds op om de komende jaren samen nieuwe concerten en innovatieve evenementen mogelijk te maken.

  • Introductie network slicing: altijd capaciteit voor zakelijke klanten
    In september 2022 introduceerde Vodafone Network Slicing voor de zakelijke markt. Network Slicing is een technologie die de beschikbaarheid van het publieke mobiele netwerk in meerdere 'plakken' verdeelt. Zakelijke klanten van Vodafone kunnen zo'n 'slice' aan capaciteit reserveren voor hun essentiële bedrijfsprocessen. Daarmee krijgen zij de garantie dat hun mobiele connectie stabiel blijft functioneren.

  • Digitale inclusie: iedereen moet online kunnen meedoen
    In 2022 was ook digitale inclusie een speerpunt – waarbij VodafoneZiggo zorgt dat iedereen kan meedoen aan de digitale samenleving.
    Met de programma’s Welkom Online voor ouderen en Online Masters voor jongeren bereikt VodafoneZiggo elk jaar ongeveer 200.000 mensen. VodafoneZiggo introduceert een gratis lesmodule voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) om ze te helpen vaardig, veilig en bewust online te zijn.
    In 2022 kondigde VodafoneZiggo aan dat de Vodafone- en Ziggo winkels worden ingezet om mensen te helpen met hun zogeheten “digi-vragen”. De winkelmedewerkers krijgen hiervoor een extra training. In 2023 werken we dit verder uit.

  • Meer data en sneller internet met minder energieverbruik
    VodafoneZiggo verbruikt op jaarbasis rond de 283 GWh aan stroom, vergelijkbaar met een stad als Eindhoven. Jaarlijks wil VodafoneZiggo op haar energiegebruik besparen, terwijl de vraag naar data en sneller internet verder stijgt. In totaal zijn meer dan 100 duurzame initiatieven in kaart gebracht om ons energieverbruik te verlagen.
VodafoneZiggo Q4 2022 NL