• VodafoneZiggo sluit 2023 af met goede financiële resultaten
  • Het vierde kwartaal kende een stevige eindsprint
  • Zowel de omzet als winst ontwikkelden zich het hele jaar volgens verwachting

De omzet van VodafoneZiggo was in het vierde kwartaal € 1.071 miljoen – dit is een omzetgroei van 4,5% vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Hiermee realiseerde het bedrijf de hoogste kwartaalomzet van heel 2023. Ook is dit de sterkste omzetgroei in één kwartaal sinds de start van de joint venture in 2017. Het operationele bedrijfsresultaat (adjusted EBITDA) was dit kwartaal € 462 miljoen.

De totale omzet over het jaar 2023 was 1,2% hoger dan 2022 en komt uit op afgerond ruim € 4,1 miljard. De EBITDA over heel 2023 is € 1,8 miljard – dit is 4,8% lager dan over 2022. Deze uitkomsten zijn beter dan de vooraf uitgesproken verwachting. Deze verwachting was een EBITDA-daling in 2023 van rond de € 100 miljoen door gestegen energie- en salariskosten – uiteindelijk is deze daling uitgekomen op € 91 miljoen.

CFO Ritchy Drost van VodafoneZiggo kijkt positief terug op het afgelopen jaar: “VodafoneZiggo heeft alle financiële doelen over 2023 gehaald. In het vierde kwartaal hebben we een eindsprint ingezet. Hierin realiseerden we 4,5% omzetstijging. Daarmee werd dit ook het beste omzetkwartaal van 2023 maar bovenal het hoogste groeipercentage voor VodafoneZiggo sinds de start in 2017. De omzet in het vierde kwartaal groeide in alle segmenten – zowel bij mobiel als vast en op zowel de consumentenmarkt als op de zakelijke markt. Ruim 22% van de jaaromzet is weer geïnvesteerd in de vaste en mobiele netwerken, producten en dienstverlening. Met alle investeringen blijven we onze strategie uitvoeren om maximaal waarde te leveren aan onze klanten.”

VodafoneZiggo groeit opnieuw in de mobiele markt en laat ook blijvend sterke prestaties zien in de zakelijke markt. Het aantal mobiele abonnementen groeide in het vierde kwartaal met 40.000. Het aantal zakelijke breedbandklanten groeide in Q4 met 5.000.

In het vierde kwartaal liep het aantal breedbandaansluitingen in de consumentenmarkt licht terug. In dit laatste kwartaal was deze daling 31.000 huishoudens – een verbetering ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit betere resultaat werd bereikt door de introductie van nieuwe abonnementen en een succesvolle Ziggo Sprinters campagne. In totaal bedient Ziggo nu ruim 3,2 miljoen klanten met snel internet via het landelijk beschikbare 1 Gbit/s netwerk.

Ritchy Drost hierover: “De concurrentie op vast breedband is onverminderd stevig en dit zal ook de komende jaren zo blijven. Wij zijn voor onze klanten aantrekkelijk door het onderscheid op kwaliteit, stabiliteit, veiligheid én het beste entertainment- en sportaanbod. Ook via ons klantprogramma Priority bieden we continu extra’s voor onze klanten: Denk aan toegangskaarten voor concerten, voor sportwedstrijden en voor andere evenementen. Zo kijkt VodafoneZiggo met veel plezier terug op ‘The Tribute Battle of The Bands’ waarbij 50.000 enthousiaste fans dankzij een exclusief Priority-aanbod drie uitverkochte shows bezochten in de Ziggo Dome”.

Ritchy Drost kijkt ook kort vooruit naar komend jaar: “Voor onze klanten gaat 2024 ook een mooi jaar worden. Vanaf komend voetbalseizoen heeft Ziggo Sport de exclusieve uitzendrechten van het UEFA Europese clubvoetbal.
We verwachten ook groei van het operationele bedrijfsresultaat. Daarnaast blijft VodafoneZiggo doorgaan met investeren in kwaliteit en het leveren van de beste service en meerwaarde aan klanten. Hierdoor zal ook komend jaar het investeringspercentage weer tussen de 21% en 23% van de omzet uitkomen”.

Mobiel
Het aantal mobiele post-paid abonnementen groeide afgelopen kwartaal met 40.000. De groei werd gerealiseerd in zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt. Over heel 2023 steeg het aantal abonnementen met 145.000. VodafoneZiggo heeft nu ruim 5,6 miljoen mobiele klanten.

Zakelijke markt
Het aantal zakelijke breedbandklanten groeide met 5.000 in het vierde kwartaal. Over het hele jaar 2023 groeide het aantal zakelijke aansluitingen met 24.000.

Het aandeel van VodafoneZiggo in de zakelijke markt groeit voor het vijfde jaar op rij: binnen het B2B portfolio is in het vierde kwartaal van 2023 een flinke omzetgroei gerealiseerd van 7,4%. VodafoneZiggo blijft ook groeien in de markt van SOHO- en MKB-klanten.

Converged
48% van de klanten van VodafoneZiggo is inmiddels “converged”; ruim 1,5 miljoen klanten nemen nu zowel diensten af van Ziggo (vast) als Vodafone of Hollandsnieuwe (mobiel).

Flinke uitbreiding entertainment-aanbod
In het eerste kwartaal van 2023 kwam HBO Max beschikbaar voor klanten met een Mediabox Next en Next Mini. Ook de rest van het jaar stond in het teken van het beste entertainmentaanbod bij Ziggo. Zo verbeterde de beeldkwaliteit voor live TV op Ziggo GO en introduceerde Ziggo SkyShowtime in het tweede kwartaal. Later in 2023 verving VodafoneZiggo het Movies & Series-pakket met het volledige aanbod van SkyShowtime.

Ook introduceerde VodafoneZiggo in het derde kwartaal het huurfilmaanbod van Pathé Thuis op de Mediabox voor klanten. Om het jaar in stijl af te sluiten lanceerde het bedrijf de app van CANAL+ met Europees kwaliteitsaanbod op de Mediabox Next en Next Mini.

Introductie e-sim ondersteuning voor smartwatches
Sinds eind oktober biedt Vodafone eSIM-ondersteuning voor smartwatches. Klanten koppelen met hun Apple Watch aan hun smartphone. Zo biedt VodafoneZiggo haar klanten de beste digitale oplossingen die passen bij hun behoeften. Met Vodafone OneNumber hebben klanten de vrijheid om overal verbonden te zijn.

Opening Green Innovation Hub en Media Innovation Hub
Inmiddels is VodafoneZiggo partner in drie zogeheten hubs. Dit zijn maatschappelijke broedplaatsen gebaseerd op het principe van Open Innovatie. Begin 2023 opende de Green Innovation Hub in Almere. Deze hub organiseerde in september een bijzondere Minecraft Challenge met meer dan 100 studenten. De challenge richtte zich op de toekomstige ontwikkeling van het woongebied Pampus in Almere. In oktober 2023 startte op het Media Park de Media Innovation Hub tijdens de Dutch Media Week. De derde hub in het rijtje is de al langer bestaande 5G hub op de High Tech Campus in Eindhoven.

De hubs zijn alle drie gevestigd op economisch en technologisch strategische locaties in Nederland. Door deelname aan deze hubs kan VodafoneZiggo haar technologische expertise combineren met de brede mogelijkheden van alle deelnemende partners. Dit versterkt op zijn beurt de positieve maatschappelijke impact op het gebied van connectiviteit, entertainment en duurzaamheid. Denk aan de inzet van techniek om energieverbruik en CO2 uitstoot verder terug te dringen.

Let me hear you say Yeah!
In het vierde kwartaal van 2023 startte VodafoneZiggo haar allereerste werkgeverscampagne Let me hear you say Yeah! Het doel van de campagne is om VodafoneZiggo bekender te maken als werkgever. In een krappe arbeidsmarkt wil het bedrijf meer opvallen en via de opvallende videoclip aan potentiële medewerkers laten zien wat de mogelijkheden en werksfeer zijn binnen VodafoneZiggo. Het bedrijf zoekt bijna continu naar medewerkers van alle opleidingsniveaus en in alle leeftijdscategorieën.

De resultaten van de campagne zijn zeer positief: zo is er bijna een verdubbeling van interesse in de career website. Ook zijn zowel de Brand Awareness (het kennen van VodafoneZiggo als werkgever), het Brand Image als de Brand Consideration (het overwegen van VodafoneZiggo als werkgever) flink gestegen.

Nieuw sociaal plan, CAO onderweg
In november 2023 bereikten VodafoneZiggo en vakbond De Unie een akkoord over een nieuw Sociaal Plan. Via een intern referendum konden de 7.000 medewerkers hun stem uitbrengen. Bijna 70% van de 4.000 uitgebrachte stemmen waren vóór het conceptvoorstel dat door onderhandelingen tot stand was gekomen. Het nieuwe Sociaal Plan geldt vanaf 2024 tot en met 2026. Doel van dit Sociaal Plan blijft om boventalligheid en ontslagen bij reorganisaties zoveel mogelijk te voorkomen. Medewerkers worden bij een reorganisatie zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid en krijgen maximaal de ruimte en faciliteiten om een nieuwe baan te vinden. Het nieuwe Sociaal Plan bevat goede afspraken over een beëindigingsvergoeding en loonsuppletie.

VodafoneZiggo is op dit moment in onderhandeling over een nieuwe CAO en hoopt op korte termijn hierover een akkoord te bereiken.

Doel energie-efficiëntie eerder bereikt
VodafoneZiggo legt de focus op energiebesparing in het netwerk. Met het Energie Efficiëntie Plan uit 2020 wil VodafoneZiggo het energieverbruik van de netwerken terugbrengen met 20% binnen een termijn van vier jaar. Dit terwijl het dataverbruik van klanten elk jaar stijgt. Door uitvoering van dit plan en het versnellen van allerlei energiebesparende initiatieven heeft VodafoneZiggo dit doel al bereikt aan het eind van 2023. Een voorbeeld van de maatregelen is het uitschakelen van verouderde systemen of deze waar mogelijk vervangen door innovatievere en energie-efficiëntere systemen.

VodafoneZiggo in Q4 2023

VodafoneZiggo Q4 2023

VodafonZiggo in 2023

VodafoneZiggo in 2023 NL_